سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

راه اندازی «پژوهشگاه رصدی خورشیدی» در مازندران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46686
جمعه، ۳۰ خرداد، ۱۳۹۹ | 15:40

راه اندازی «پژوهشگاه رصدی خورشیدی» در مازندران

مدیر مؤسسه پژوهشی سایه از پایان فاز مکانیابی طرح احداث پژوهشگاه رصدی خورشیدی در مازندران خبر داد.

حمید جدیری خداشناس، محقق و منجم آماتور که رکورد رصد بیشترین خورشیدگرفتگی های سراسر جهان را در ایران در اختیار دارد با اعلام این مطلب به خبرنگار دیده بان علم ایران گفت: با توجه به ضرورت توسعه رصدخانه های خورشیدی در کشور، مؤسسه پژوهشی سایه -عضو حقوقی انجمن نجوم ایران – با هدف تحقیقات خورشیدی و مشارکت در پروژه های بین المللی از چند سال پیش طرح احداث پژوهشگاه رصدی خورشید را در دستور کار دارد. با پایان مطالعات مکانیابی رصدخانه، قطعه زمین ای واقع در ارتفاعات سیاه سنگ نور (جاده رویان – بلده) به ارتفاع ۲۹۵۴ متر از سطح دریا جهت ایجاد پژوهشگاه رصدی خورشیدی مکان یابی انتخاب شده است.

شکارچی ایرانی سایه با بیان این که موافقت مراجع ذیصلاح برای بهره برداری از این زمین اخذ شده است تصریح کرد: در این پژوهشگاه، طرح ها و ایده های علمی پژوهشگران در خصوص خورشید، مورد بررسی مطالعاتی و رصدی مستمر قرار گرفته و با نصب رادیو تلسکوپ، دوره فعالیت های خورشید و پرتوهای خورشیدی مورد مطالعه قرار می گیرند.

جدیری خداشناس خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این رصدخانه خورشیدی، زمینه جدیدی برای مطالعات دانشجویان و پژوهشگران داخلی و بین المللی و جلب مشارکت علمی اساتید و جامعه دانشگاهی از اقصی نقاط کشور فراهم می شود و از مرحله مکانیابی رصدخانه شاهد شکل گیری این مشارکت بوده ایم.

وی در پایان با اشاره به خورشیدگرفتگی روز یکشنبه اول تیرماه که در مناطق مختلف ایران به صورت جزئی دیده می شود خاطرنشان کرد: گروه پژوهشی سایه صبح یکشنبه با استقرار در محل شناسایی شده برای رصدخانه در سیاه سنگ با تلسکوپ خورشیدی گروه که بزرگترین تلسکوپ خورشیدی خاورمیانه است از موقعیت مکان یابی شده برای رصد خورشیدگرفتگی استفاده می کنند. طبق هماهنگی صورت گرفته با دانشگاه مازندران و آموزش و پرورش شهرستان نور، همزمان با رصد خورشید برنامه بازدید و معرفی مکان موقعیت یابی شده به مسوولان محلی و استان، اساتید و جامعه دانشگاهی نیز تدارک دیده شده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

اخترفیزیکدانان ایرانی ارائه کردند: روشی جدید برای پیش بینی شراره های خورشیدی

ساخت نسل جدید سیستم هوا گرمکن های خورشیدی در پژوهشگاه مواد و انرژی

کاوشگر ۱.۵ میلیارد دلاری ناسا به سوی خورشید پرتاب شد

قایق خورشیدی پژوهشگران دانشگاه آزاد رونمایی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها