سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ساخت آزمایشگاهی رگ هایی با قطر کم توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46636
شنبه، ۳ خرداد، ۱۳۹۹ | 14:50

ساخت آزمایشگاهی رگ هایی با قطر کم توسط محققان کشور

محققان کشور موفق شدند با به کارگیری فناوری نانو، زیست فناوری و با استفاده از سلولهای سازنده رگ انسان عروقی با قطر کم در مقیاس آزمایشگاهی تولید کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران، فربد تندنویس، دانش آموخته دکتری رشته مهندسی پزشکی در خصوص پروژه خود تحت عنوان « ساخت و مشخصه یابی داربست نانو ساختار پلی یورتان ژلاتین نانولوله های کربنی برای کاربرد در مهندسی بافت عروق» گفت: طی این پروژه توانستیم جایگزین رگ را طراحی کنیم که شبیه ساختار عروق شریانی بدن است.
وی با بیان اینکه برخی از افراد به خاطر مشکلات پلاک های چربی یا اشکال در عروق خونرسان نیاز به رگ مصنوعی دارند، بیان کرد: این رگ باید به آن محل پیوند داده شود که اکنون برای اینکار از رگهای مصنوعی استفاده می کنند.
به گفته وی، ما توانستیم این رگ ها را در مقیاس نانو به صورت طبیعی مشابه با خود رگ طبیعی بدن طراحی کنیم.
وی افزود: فرق این رگ با رگ های مصنوعی این است که همبستگی با بافت اطراف را دارد و مانع از لخته شدن خون به سبب داشتن سلولهای اندوتلیال در بدن افراد می شود.
تندنویس با بیان اینکه تاکنون رگ های مصنوعی توسط محققان داخلی و خارجی ساخته شده، گفت: این رگ های مصنوعی شباهتی با بدن ندارند و مشکلاتی را برای افراد به وجود می اورند.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: این رگ ها که طراحی کرده ایم و در مقیاس ازمایشی ساختیم در خرگوش مورد ازمایش قرار گرفته و نتایج خوبی هم داشته است.
وی با تاکید بر اینکه در ساخت این رگ از فناوری زیستی و فناوری نانو بهره بردیم خاطر نشان کرد: هر چه به سمت بیولوژیک بودن رگ برویم بهتر است زیرا بیشتر شبیه بدن می شود.
وی افزود: این نمونه ها برای جایگزینی عروق با خطر کمتر هستند و هر چه قطر رگ کوچکتر می شود جایگزن عروقی با خطرات بیشتر در کارکردهای دراز مدت می شود.

گفتنی است استاد راهنمای این طرح، دکتر حمید کشوری، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها