پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

نام‌گذاری سه خیابان مشهد به نام اساتید فقید دانشگاه فردوسی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46628
شنبه، ۳ خرداد، ۱۳۹۹ | 12:57

نام‌گذاری سه خیابان مشهد به نام اساتید فقید دانشگاه فردوسی

لایحه نامگذاری سه معبر فرعی در محل سکونت سه تن از استادان فقید دانشگاه فردوسی مشهد به نام آنها در نودمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، براساس این مصوبه به پیشنهاد مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، خیابان کفایی ۴ (واقع در منطقه ۱) با حفظ شماره به نام زنده‌یاد دکتر محمدفرهاد رحیمی، خیابان ویلای ۶ (واقع در منطقه ۹) با حفظ شماره به نام زنده‌یاد دکتر مهدی بکاولی و خیابان کرامت ۱۴ (منشعب از بلوار شهید مفتح شرقی) با حفظ شماره به نام زنده‌یاد دکتر سید علی اکبر رزمی نامگذاری شدند.

دکتر محمدفرهاد رحیمی که آذرماه ۹۷ درگذشت از استادان پیشکسوت فیزیک در دانشگاه فردوسی مشهد و از اعضای فعال و پیشکسوت انجمن فیزیک ایران بود که با عملی کردن ایده‌ “فیزیک سرا” در ایران با ترویج مفاهیم فیزیکی در قالب طراحی و راه‌اندازی آزمایش‌های ساده و جذاب فیزیکی در کنار کنفرانس‌های سالانه انجمن فیزیک ایران، پارک‌ها و اماکن عمومی شهری از پیشگامان ترویج علم در کشور بود.

توسعه فیزیک سراها که با تلاش عاشقانه استاد محقق شد، محملی برای آشنایی نوجوانان و جوانان و عموم علاقمندان به علم با جذابیتهای فیزیک بود.

مرحوم رحیمی همچنین با اهدای مجموعه ای ارزشمند از ابزارهای علمی که از اقصی نقاط جهان تهیه کرده بود به موزه آستان قدس رضوی، گامی سخاوتمندانه در به اشتراک گذاشتن داشته‌های خود با دیگران بر‌داشت.

دکتر محمدفرهاد رحیمی که در سال ۱۳۲۴ در خانواده ای فرهنگی در مشهد، متولد شده بود، دانش آموخته مقطع کارشناسی فیزیک دانشگاه فردوسی و کارشناسی ارشد و دکتری این رشته از دانشگاه استراسبورگ فرانسه بود.

مرحوم دکتر بکاولی نیز که آبان ماه ۹۷ درگذشته از اساتید پیشکسوت شیمی دانشگاه فردوسی مشهد بود که در سال ۱۳۹۵ از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمیدان برجسته سال در گرایش آلی معرفی و تقدیر شده بود، ترجمه هشت کتاب، اجرای پروژه های صنعتی متعدد و ارائه بیش از ۳۰۰ مقاله در نشریات و کنفرانس‌های علمی داخلی و خارجی را در کارنامه علمی پربار خود داشت.

زمینه اصلی تحقیقات استاد، سنتز طیف وسیعی از ترکیبات هتروسیکلی دارای خواص ضد باکتری، ضد سرطان و مهار کننده آنزیمی بود.

دکتر بکاولی که متولد اسفندماه ۱۳۲۷ در مشهد بود، دوره لیسانس را در رشته شیمی در دانشگاه فردوسی گذرانده و پس از مدتی فعالیت در دانشگاه رازی کرمانشاه جهت ادامه تحصیل به انگلستان اعزام شد.

وی پس از گذراندن دوره فوق لیسانس و دکتری در رشته شیمی آلی در دانشگاه سالفورد در سال ۱۹۸۰ به ایران بازگشت و مدتی را به عنوان مدیر عامل کارخانه پلاستیک مجموعه ماهی دشت فعالیت کرد و مجدد جهت انجام تحقیقاتی از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴ به مالزی مهاجرت کرد و در یک مرکز تحقیقاتی دارویی فعالیت داشت. دکتر بکاولی از سال ۱۳۶۴ به صورت حق التدریس و پس از چند سال به عنوان عضو هیات علمی رسمی در دانشگاه فردوسی فعالیت داشت.

از راست: زنده یاد دکتر رزمی، مرحوم دکتر بکاولی و زنده یاد دکتر رحیمی

 

مرحوم دکتر سید علی اکبر رزمی، استاد فقید دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی هم که مردادماه ۱۳۸۷ درگذشت علاوه بر فعالیتهای علمی و آموزشی، سه دوره عضو شورای شهر مشهد بود که در دوره های دوم و سوم ریاست شورا را نیز برعهده داشت.

وی که متولد سال ۱۳۳۵ و دانش آموخته دکتري اقتصاد بود، سابقه ریاست دانشکده علوم اداري و اقتصادي دانشگاه فردوسي را نیز داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها