جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

آیا گیرنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیستم ایمنی در بروز سرطان بیضه نقش دارند؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4661
دوشنبه، ۲۵ مرداد، ۱۳۹۵ | 08:00

آیا گیرنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیستم ایمنی در بروز سرطان بیضه نقش دارند؟

سیستم ایمنی بخشی بسیار مهم بدن هر انسان است. کارکرد درست این سیستم ما را از خطر باکتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، ویروس‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، انگل‌ها و دیگر عوامل بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌زا در امان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد. بدون سیستم ایمنی، حتی یک سرماخوردگی ساده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانست منجر به مرگ شود، چرا که بدن هیچ دفاعی در برابر عوامل بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌زا نداشت. اما، چنانچه به هر دلیلی، اختلالی در کارکرد سیستم ایمنی ایجاد شود، این سپاه ایستاده در برابر دشمنان خارجی، به بدن خود فرد آسیب خواهد رساند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به گفته پژوهشگران،‌ یکی از بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در اثر اختلال در دستگاه ایمنی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود سرطان بیضه است. به عبارت دیگر، یکی از عواملی که باعث بروز سرطان بیضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند اختلال سیستم ایمنی باشد.

در سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر گیرنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی بر سطح برخی سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیستم ایمنی شناسایی شدند که به آنان Toll می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند. این گیرنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بر سطح سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مانند ماکروفاژ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که نقش مهمی در تشخیص عوامل مهاجم به بدن دارند. انواع مختلفی از این گیرنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وجود دارد.

در پژوهشی که توسط دکتر افلاطونیان، دکتر شاه حسینی، دکتر صباغیان و همکارانشان در پژوهشگاه رویان انجام گرفته است، انواع گیرنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های Toll در شماری از بیماران مبتلا به سرطان بیضه و افراد سالم مقایسه شد.

نتایج نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌داد با آنکه تمام انواع گیرنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های Toll در مبتلایان و افراد سالم وجود دارد، اما مقدار برخی گونه‌ها مانند انواع ۹، ۴، ۳، ۲ در مبتلایان به سرطان بیضه به شکل معنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری بیشتر از افراد سالم است.
این یافته که نتایج آن در Iraniaan journal of reproductive medicine به چاپ رسیده است نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، تفاوت در بیان ژن‌‌‌‌‌‌‌‌‌های Toll می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در مسیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیام رسانی منجر به سرطان بیضه موثر باشند.

با تحقیق بیشتر در این زمینه، این امکان وجود خواهد داشت که محققان بتوانند ارتباط میان اختلال احتمالی در سیستم ایمنی و سرطان بیضه را بیابند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها