سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

آیا ذخیره خون بند ناف نوزادان در اپیدمی کووید ۱۹ مجاز است؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46545
شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۳۹۹ | 13:06

آیا ذخیره خون بند ناف نوزادان در اپیدمی کووید ۱۹ مجاز است؟

بنابر اعلام بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده حتی اگر مادر در زمان زایمان بیمار باشد، خون بند ناف حاوی  کووید ۱۹ نخواهد بود و ذخیره سازی خون بند ناف در شرایط اپیدمی این ویروس بلامانع است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، سوالی که هم اکنون در شرایط اپیدمی بیماری کرونا مطرح می شود این است که آیا مادران بیمار می‌توانند COVID-19 را به کودک خود انتقال دهند؟

تا زمانی‌که جنین در رحم مادر است؛ جفت، کار محافظت از جنین در برابر بیماری‌ها را انجام می‌دهد. جفت ارگان شگفت انگیزی است چراکه اجازه می‌دهد آنتی بادی‌ها از خون مادر به جنین منتقل شوند.
در مورد آنفلوآنزای معمولی، در یک مطالعه بیمارستانی بزرگ هیچ شواهدی برای انتقال عفونت از طریق جفت از مادر به جنین به دست نیامد.

در مورد COVID-19 مطالعات اولیه در چین نشان داد که احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به نوزاد کم است اما برای تأیید این موضوع نیاز به انجام مطالعات گسترده‌تری است. نتایج حاصل از یک مطالعه بر روی ۳۳ نوزاد متولد شده از مادران مبتلا به COVID-19 در ووهان چین، نشان داد که تست سه نوزاد از این ۳۳ نوزاد برای ابتلا به COVID-19 مثبت بود. با این وجود، ظرف مدت یک هفته بعد از تولد هر سه نوزاد بهبود یافته و نتیجه تست دوباره COVID-19 در آن‌ها منفی شد. پس از زایمان، مادری که به طور جدی مبتلا به COVID-19 است می‌تواند ویروس را از طریق تماس نزدیک به نوزاد خود منتقل کند. در این شرایط بهتر است که مادر شیردهی مسقیم نداشته باشد و شیردهی را از طریق پمپ دستی یا برقی انجام دهد تا با افزایش فاصله با نوزاد، امکان انتقال بیماری از طریق قطرات تنفسی کاهش یابد.

آیا آلودگی خون بند ناف با کووید ۱۹ امکان‌پذیر است؟

با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده باید گفت حتی اگر مادر در زمان زایمان بیمار باشد، خون بند ناف حاوی COVID-19 نخواهد بود. باید توجه داشت مطالعاتی که به دنبال بررسی احتمال انتقال بیماری COVID-19 بین مادر و نوزاد هستند، با مطالعاتی که وجود COVID-19 را در خون بند ناف آزمایش می‌کنند، متفاوت هستند. در واقع این دو، موضوع های تحقیقاتی جداگانه‌ای هستند.
هنگامی که فردی به ویروس تنفسی مبتلا است، احتمال اینکه ویروس در خونش ظاهر شود بسیار کم است. در واقع خون بیمار آنتی بادی علیه ویروس را نشان می‌دهد نه خود ویروس را. به همین دلیل FDA در مورد COVID-19، آزمایش‌های غربالگری را برای اهداکنندگان (خون و خون بند ناف) بدون علامت توصیه نمی‌کند. بنابراین، وجود COVID-19 در خون بند ناف بسیار بعید است.
همچنین نتایج حاصل از یک مطالعه بر روی ۹ مورد زایمان در ووهان چین، عدم احتمال حضور COVID-19 در خون بند ناف یا بافت‌های زایمانی را تآیید می‌کند. این ۹ مادر همه از بیماری ذات الریه COVID-19 رنج می‌بردند. زایمان آن‌ها به صورت سزارین در اتاق عمل استریل انجام شد. قبل از تماس نوزادان با مادرانشان پس از زایمان، نمونه‌هایی از مایع آمنیوتیک، خون بند ناف و گلوی نوزادان جمع آوری شد. همچنین از شیر مادر نمونه‌گیری شد. همه این نمونه ها با استفاده از تست CDC و تست RT-PCR بیمارستان برای COVID-19 آزمایش شدند و نتایج تست همه نمونه ها منفی بود.
بنابراین با توجه به مطالعات انجام شده، ذخیره سازی خون بند ناف در شرایط اپیدمی COVID-19 بلامانع است.

محافظت در برابر ویروس با استفاده از آنتی بادی های مادری

یک بار دیگر باید گفت جفت یک ارگان شگفت انگیز است: در عین این‌که کودک را از بیماری محافظت می‌کند ، به آنتی‌بادی‌های مادر اجازه می‌دهد تا وارد خون جنین شوند. در واقع کودک ایمنی مادر خود را دریافت می‌کند و در برابر بیشتر بیماری‌هایی که مادر مقاومت دارد، تا حدود شش ماهگی می‌تواند مقاومت کند. اگر مادر نسبت به COVID-19 مصون باشد، به احتمال زیاد نوزاد تازه متولد شده نیز ایمن خواهد بود. هر زنی که کرونا ویروس داشته و از بیماری بهبود یافته باشد، دارای آنتی بادی های محافظتی است. یک مطالعه کوچک در ووهان چین تأیید کرد؛ هنگامی که ۶ مادر مبتلا به ذات الریه COVID-19 زایمان کردند، همه نوزادانشان در خون خود آنتی بادی COVID-19 را داشتند. امید است با ساختن واکسنی علیه COVID-19 و دریافت آن توسط مادران باردار، بتوان از نوزادانشان نیز در برابر این ویروس محافظت کرد. مطالعات نشان داده اند كه واكسن های آنفولانزای فصلی كه به زنان باردار داده می‌شود، تا حد زیادی احتمال ابتلا به عفونت های آنفولانزا را برای نوزادان تازه متولد شده كاهش می‌دهد. اثربخشی این مورد زمانی بالاتر می رود که واکسن، حداقل دو هفته قبل از تولد تزریق شده باشد.

آیا بانک های خون بند ناف COVID-19 مادران را بررسی می کنند؟

بله، بانک‌های خون بند ناف پرسشنامه‌های پزشکی خود را بازنگری کرده‌اند و با وجود اینکه انتظار نمی‌رود ویروس COVID-19 در خون بند ناف و دیگر فراورده های زایمانی وجود داشته باشد، مادر را از لحاظ احتمال مواجهه با COVID-19 بررسی می‌کنند.

فلسفه جمع‌آوری این اطلاعات این است که ممکن است در آینده این داده‌ها مفید باشند. روش جمع‌آوری خون بند ناف تغییری نکرده است. زیرا خون بند ناف طبق روال قبل توسط کارشناس خونگیری و در شرایط استریل در اتاق عمل جمع‌آوری می‌شود.

آیا اپیدمی COVID-19 می‌تواند دلیلی برای ذخیره سازی خون بند ناف باشد؟

در طول همه‌گیری‌ COVID-19، بسیاری از والدین بیشتر از قبل به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند از سلامت کودک خود محافظت کنند. در نتیجه ما شاهد سوگیری در اطلاعات مربوط به ذخیره‌سازی خون بند ناف در برخی از بانک‌های خون بند ناف هستیم. با این وجود، شانس ذخیره طولانی مدت خون بند ناف در شرایط اپیدمی COVID-19 تغییر نکرده است. انگیزه اصلی ذخیره سازی خون بند ناف این است که می‌تواند در درمان بیماری‌های زمینه‌ای مؤثر باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

درمان شایع ترین عفونت دندانی تمایز سلول های بنیادی استخراج شده از پایه دندان

بیست و چهارمین دوره کنگره های دوگانه رویان، شهریورماه برگزار می شود

آمار مبتلایان کرونا در ایران دوباره چهار رقمی شد/هشت بیمار در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها