پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تشخیص کروناویروس، چهار روز زودتر با سی تی اسکن

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46446
شنبه، ۱۰ اسفند، ۱۳۹۸ | 15:34

تشخیص کروناویروس، چهار روز زودتر با سی تی اسکن

با کمک سی‌تی اسکن می‌توان بیماری مهلک کروناویروس را چهار روز زودتر تشخیص داد.

به گزارش ادیده بان علم ایران، سی تی اسکن به پزشکان امکان می دهد که میزان تخریب بافت ریه افراد مبتلا به این بیماری را به راحتی مشاهده کنند.

پزشکان بیمارستان مونت سینا در نیویورک اولین کسانی بودند که در ایالات متحده اسکن ریه بیماران مبتلا به این بیماری بسیار مسری را تجزیه و تحلیل کردند. آنها گفتند که می‌توانند الگوهای خاصی در ریه‌ها را به عنوان نشانگر ویروس، که با نام COVID-۱۹ نیز شناخته می‌شود، شناسایی کنند.

محققان می‌گویند که این تشخیص سریعتر می‌تواند به آنها کمک کند تا فرایند قرنطینه کردن بیماران را زودتر و پیش از ظهور دیگر علائم این بیماری آغاز کنند. آنها با سی تی اسکن می‌توانند میزان تخریب بافت ریه افراد را مشاهده کنند و این کاری است که توسط اسکن‌های دیگر مانند اسکن اشعه ایکس قفسه سینه امکان‌پذیر نیست.

به گفته پزشکان ظاهرا ریه بیماران مبتلا به کرونا الگو و نشانه خاصی دارد که با بررسی سی تی اسکن می‌توان این بیماری را چند روز زودتر تشخیص داد.

طی این مطالعه که در مجله Radiology منتشر شده است، پژوهشگران سی تی اسکن ۹۴ بیمار را در چهار مرکز پزشکی در چهار استان چین مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. بیماران بین ۱۸ ژانویه و ۲ فوریه بستری شده بودند و همه یا اخیرا به ووهان – مرکز شیوع بیماری – سفر کرده بودند یا با یک فرد آلوده در تماس بودند. رادیولوژیست‌ها اسکن را بررسی کردند و بر اساس زمان بروز علائم و زمان انجام سی تی اسکن، یادداشت‌برداری کردند.

آن‌ها دریافتند توسط سی تی اسکن می‌توانند چند روز زودتر وضعیت تخریب بافت ریه را مشاهده کنند. این کار می‌تواند به پزشکان در تشخیص زودتر بیماران کمک بسیار بزرگی کند؛ چرا که با تشخیص زودتر عملیات قرنطینه و درمان زودتر آغاز می‌شود.

تاکنون بیش از ۸۲ هزار نفر در سراسر جهان از جمله ایران به این ویروس آلوده شده‌اند و بیش از دو هزار و ۸۰۰ نفر نیز جان باخته‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تشخیص سریع سرطان پروستات بوسیله ابزار هوش مصنوعی

ایران بر سکوی نخست «مشارکت بیماران» در مطالعه سازمان بهداشت جهانی برای درمان کووید-۱۹

جزئیات بزرگترین کارآزمایی بالینی برای درمان کرونا در ایران

نمکدوست به جامعه رسانه ای پیشنهاد کرد: تشکیل خبرگزاری داوطلبانه ۲۰ روزه برای پوشش اخبار کرونا در نوروز

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها