جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کشف گونه جدیدی از کفشدوزک‌ در یزد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46419
چهارشنبه، ۷ اسفند، ۱۳۹۸ | 15:18

کشف گونه جدیدی از کفشدوزک‌ در یزد

محقق ایرانی موفق به کشف گونه جدیدی از کفش‌دوزک‌ ها در یزد شد و آن را با عنوان «شیرکوه» در منابع علمی جهانی ثبت کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مهدی زارع خورمیزی در رابطه با ویژگی‌های این کفشدوک نیز تصریح کرد: اندازه این کفشدوزک ۳٫۷۶ تا ۴٫۳۱ میلی‌متر بوده و میان گونه جدید و گونه « Adalia bipunctata f. typica » رابطه تقلیدی مولرین (نوعی هورمون) برقرار است.

به گفته این کارشناس محیط زیست، گونه جدید تنها کفش‌دوزکی است که در ارتفاعات حدود ۲۹۶۰ تا ۳۱۵۵ متر در شیرکوه زندگی می‌کند.

وی پراکنش جهانی این کفشدوزک را در شیرکوه یزد و کوهبنان کرمان عنوان کرد و گفت: این گونه جدید که در مجله تخصصی Zookeys گزارش شده با نام علمی «Oenopia shirkuhensis» نقش بسیار مهمی در کنترل جمعیت آفات گیاهی در طبیعت دارد.

این کارشناس با بیان این که پناهگاه حیات‌وحش شیرکوه که به تازگی ارتقا سطح پیدا کرده، جزیره‌ای سبز در دل کویر مرکزی ایران و زیستگاهی ارزشمند محسوب می‌شود، گفت: این زیستگاه کوهستانی دارای یک تنوع زیستی غنی و شایسته توجه ویژه بوده و تاکنون چندین گزارش جدید از گونه‎های جانوری از جمله جوندگان و بندپایان در این منطقه ثبت شده است.

زارع‌خورمیزی در پایان خاطرنشان کرد: اولین گام برای حفاظت از تنوع‌زیستی شناخت گونه‌های جانوری از جمله بندپایان بوده که امید است با ارتقای سطح این منطقه، مطالعات بیشتری برای شناسایی و در نهایت حفاظت از گونه‌ها و این زیستگاه ارزشمند انجام شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها