- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موفقیت محقق ایرانی دانشگاه هاروارد در ابداع روشی جدید برای هدف قرار دادن ویروس‌ها

پژوهشگر ایرانی دانشکده پزشکی هاروارد و همکارانش موفق به ابداع داروی ضدویروس جدیدی شدند که می‌تواند برای مقابله با بسیاری از بیماری‌های ویروسی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، شیوع ویروس کرونا در روزهای اخیر نشان داد که ویروس‌ها یک تهدید همیشگی برای انسان‌ها هستند. واکسن‌ها برای مقابله با ویروس‌ها گسترش داده شده و استفاده می‌شوند اما روند ساخت واکسن بسیار طولانی بوده و از همه‌ی کسانی که نیاز به کمک دارند مراقبت نمی‌کند و در نتیجه مردم در مقابل ویروس‌های جدید آسیب‌پذیر هستند.

دکتر فاطمه عدیلی اقدم، پژوهشگرِ بخش گاسترونترولوژی و مرکز تحقیقات بیماری های التهابی روده در مدرسه پزشکی هاروارد (بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) به همراه همکارانش از یک داروی ضدویروس جدیدی پرده برداشته که می‌تواند در مقابل بسیاری از بیماری‌های ویروسی به کار برده شود.

این روش پتانسیل تولید یک داروی جهانی برای مبارزه با ویروس‌ها را دارد. پژوهش‌های این گروه پیشنهاد می‌کند که پروتئین آرگونوت (AGO4) در واقع پاشنه‌ آشیل ویروس‌ها است.

AGO4 از پروتئین‌های AGO است که تا به امروز شواهد کمی از اهمیت این پروتئین‌ها در دسترس بود.

حالا این پژوهش نشان می‌دهد که AGO4 نقشی کلیدی در محافظت از سلول‌ها در مقابل ویروس ایفا می‌کند. به خصوص این پروتئین در سلول‌های پستانداران به عنوان ضدویروس عمل می‌کند.

این گروه اثرات ضدویروسِ پروتئین‌های آرگونوت زیادی را بررسی کرد و متوجه شد که تنها سلول‌هایی که کمبود AGO4 دارند در مقابل ویروس‌ها بسیار آسیب‌پذیرند. به بیان دیگر در صورت کم بودن مقادیر AGO4 در سلول پستانداران، آنها بسیار مستعدِ بیماری‌های ویروسی می‌شوند.

پژوهشگران عقیده دارند که بالا بردن مقادیر AGO4 در بدن، کارکردِ سیستم ایمنی را در مقابل بیماری‌های ویروسی مختلف تقویت می‌کند.

عدیلی اقدم خاطرنشان کرد: هدف اصلی این است که راهکارِ سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس را به طور کامل متوجه شویم در نتیجه می‌توان درمان‌هایی که در مقابل گستره‌‌ی زیادی از ویروس‌ها موثر است را گسترش داد و اینکار از تهیه‌ی یک واکسن برای ویروس موثرتر و کاراتر است.

پستانداران داری چهار پروتئین آرگونوت هستند که با خاموش کردنِ ژن‌ها فعالیت می‌کنند و این پروتئین‌ها در بسیاری از گیاهان هم یافت می‌شود. این پروتئین‌ها RNAi ها و microRNA ها هستند که مهمترین مکانیزم های ضدویروسی گیاهان به شمار می‌روند.

عدیلی اقدم با بیان این که آزمایش موش‌های مبتلا به آنفلوانزا نشان‌داده که حیوانات دارای کمبود AGO4 سطح ویروس بسیار بالاتری دارند، خاطرنشان کرد: گام بعدی این است که متوجه شویم که این روش در مقابل چه گستره‌ای از ویروس‌ها موثر خواهد بود. سپس لازم است روش‌های ارتقاء بخشیدنِ AGO4 در بدن را بررسی کنیم تا با اینکار از مردم در مقابل ویروس‌ها محافظت کنیم.

نتایج این پژوهش در مجله Cell Reports به چاپ رسیده است.

انتهای پیام