پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

«مریم میرزاخانی» در کنار «ماری کوری» در فهرست هفت دانشمند تاثیرگذار در جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46367
یکشنبه، ۲۷ بهمن، ۱۳۹۸ | 16:17

«مریم میرزاخانی» در کنار «ماری کوری» در فهرست هفت دانشمند تاثیرگذار در جهان

مریم میرزاخانی، ریاضیدان فقید ایرانی در کنار ماری کوری و پنج دانشمند زن دیگر از سوی نهاد زنان سازمان ملل متحد به عنوان تاثیرگذارترین زنان دانشمند در دنیای امروز معرفی شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، این نهاد وابسته به سازمان ملل امیدوار است با معرفی این الگوهای جهانی مسیر حرکت زنان و دختران مستعد در مرزهای دانش را هموار کند.

زنان از دیرباز در حوزه STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) با مشکل تبعیض جنسیتی دست و پنجه نرم می کنند و دسترسی نامتوازن به تحصیلات، فناوری ها و موقعیت های رهبری سبب شده بسیاری از زنان مستعد از پیشرفت در حوزه علم باز بمانند.

با این حال تلاش زنان و دختران مستعدی چون مریم میرزاخانی سبب شده نگرش انسان ها به نقش آفرینی زنان در جهان امروز تغییر کند.

در فهرست هفت نفره زنان دانشمند سازمان ملل علاوه بر مریم میرزاخانی که پیش از درگذشت ناباورانه اش در ۴۰ سالگی در سال ۲۰۱۷ تنها زن برنده جایزه فیلدز یا نوبل ریاضیات بود و کمک های ماندگاری به حوزه ریاضیات کرد، نام «تو یویو» شیمیدانی که درباره درمان مالاریا تحقیق کرده است، «کیارا نیرگین» برنده جایزه گوگل ساینس در ۲۰۱۶ برای ساخت یک پلیمر جاذب، «کاترین جانسون» ریاضیدان که محاسبات او در اکتشافات فضایی آمریکا اهمیت زیادی داشت، «ماری کوری» کاشف اورانیوم، «مارسیا باربوسا» فیزیکدان برزیلی که درباره ساختار پیچیده مولکول آب تحقیقاتی انجام داده، «سگنت کلمو» یک پاتولوژیست گیاهی مولکولی است که تحقیقات او به کشاورزان کوچک کمک می کند تا محصولات بیشتری پرورش دهند ثبت شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رونمایی از قطعه موسیقی لوریس چکناواریان به یاد مریم میرزاخانی

اعلام فراخوان دومین جایزه مریم میرزاخانی

برگزیدگان جایزه علمی «مریم میرزاخانی» تقدیر شدند

قوی‌ترین ابررایانه ایران به نام «مریم میرزاخانی» راه‌اندازی می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها