- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

هفتمین ماهواره ایران، عصر امروز به مدار زمین پرتاب می شود

ماهواره «ظفر» که به سفارش سازمان فضایی ایران توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده تا ساعاتی دیگر از پایگاه فضایی امام خمینی در حوالی سمنان به فضا پرتاب می شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، ماهواره سنجشی ظفر پس از استقرار موفقیت آمیز در مدار تعیین شده به مخابره پیام‌های صوتی و تصویری خواهد پرداخت که نخستین تصویری که این ماهواره مخابره می‌کند، مربوط به سپهبد شهید قاسم سلیمانی است.

در همین حال بیش از ۴۰۰ فایل صوتی که از صداهای مردم ضبط شده است، روی سیستم این ماهواره پخش خواهد شد. این پیام‌ها با گیرنده‌های عادی قابل دریافت است و در صورت موفقیت ماهواره ظفر و قرارگیری آن در مدار، موج دریافت پیام‌ها اعلام خواهد شد.

ماهواره ظفر ۱ که امروز به فضا ارسال می‌شود با دقت تصویربرداری ۲۵ متر و دارا بودن سنسورهای سنجش از دور در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و دارای ۲۵۶ کانال ارتباطی یک طرفه برای پیام رسانی است. این ماهواره در صورت موفقیت قرار است که یک سال و نیم در فضا باقی بماند.

ماهواره ظفر با ماهواره بر سیمرغ و با سرعت ۷۴۰۰ کیلومتر در ساعت پرتاب خواهد شد. این چهارمین پرتاب ماهواره بر سیمرغ است.

هزینه ساخت این دو ماهواره حدود ۲۰ میلیارد تومان اعلام شده و پیش بینی می‌شود پس از ۱۳ ساعت اول قرارگیری در مدار، هر ۹۴ دقیقه یک بار بتواند تصاویر از سطح زمین را ارسال کند.

در این راستا سه ایستگاه زمینی برای دریافت، هدایت و کنترل ماهواره و ۵ تیم رصد اپتیکی ماهواره هم اکنون در کشور مستقر شده‌اند.

قرار است که تصاویر ماهواره‌ای ارسالی از ظفر در ایستگاه فضایی ماهدشت ذخیره و به صورت رایگان در اختیار کسب و کارهای فضاپایه قرار گیرد.

انتهای پیام