- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پرتاب ماهواره «ظفر» به روز یکشنبه موکول شد

پرتاب ماهواره «ظفر» که قرار بود بامداد شنبه صورت بگیرد بار دیگر به تعویق افتاد و فردا یکشنبه به عنوان زمان تعیین شده بعدی برای پرتاب این ماهواره اعلام شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، ماهواره «ظفر» که پس از دو شکست سال گذشته ایران در پرتاب ماهواره های دوستی و پیام در پایگاه فضایی امام خمینی در سمنان آماده پرتاب است توسط متخصصان فضایی در دانشگاه علم و صنعت ایران ساخته شده و قرار است با ماهواره بر ایرانی «سیمرغ» به مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین ارسال شود.

هفته گذشته وزیر ارتباطات در مورد زمان ارسال ماهواره «ظفر» گفته بود که « متخصصان فضایی کشور در حال کار روی آماده سازی این ماهواره برای ارسال به فضا هستند که مراحل آخر آماده سازی این ماهواره در حال انجام است. تا آخر هفته جاری این ماهواره به فضا ارسال می شود و روز دقیق آن با توجه به محاسبات جوی و شرایط فضا و نیز هماهنگی های پروازی مشخص خواهد شد.»

خبرگزاری مهر بدون اشاره به منبعی مشخص زمان بعدی تلاش برای پرتاب ماهواره «ظفر» را فردا یکشنبه اعلام کرده است.

ماهواره «ظفر» که به سفارش سازمان فضایی ایران توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده ۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد و عمر عملکردی آن در مدار حداقل ۱٫۵ سال است. ماموریت ماهواره ظفر، تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره و ارسال پیام ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر است. این ماهواره در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری و در مدار LEO دایروی قرار خواهد گرفت.

دوره گردش ماهواره ظفر ۹۴ دقیقه و شیب مداری آن ۵۶ درجه است. یکی از محموله هایی که ماهواره ظفر برای قرار گرفتن در مدار آن ها را حمل می کند، محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی است.

این محموله وظیفه اندازه گیری میزان دوز یونیزه کننده توسط پرتوهای کیهانی دریافتی از فضا را برعهده دارد. علاوه بر این اثر پرتوها روی تراشه های نیمه هادی از جمله حافظه های sram مبتنی بر ترانزیستورهای اثر میدان ترکیبی را تشخیص می دهد.

محموله ذخیره و ارسال (s&F) محموله دیگری است که ظفر با خود حمل می کند. این محموله امکاناتی مانند پخش همگانی پیام یک کاربر برای تمامی کاربران محلی، برقراری ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر، ارسال پیام هر کاربر برای کاربر مقصد به تعداد ۲۵۶ کاربر را مهیا می کند. محموله سوم مربوط به مقوله «تصویربرداری» است که شرایطی را فراهم می کند تا تصویربرداری پانکروماتیک با تفکیک مکانی ۲۵ متر در ماهواره ظفر ۱ و تصویربرداری با تفکیک مکانی ۱۶ متر در ماهواره ظفر ۲ ممکن شود.

ماهواره ظفر با مامویت های متعدد در مدار قرار خواهد گرفت که از کاربردهای آن به بروزرسانی و تهیه نقشه های کاربری اراضی، پایش توسعه شهری، مرز پهنه های کشاورزی، پایش تغییرات در عرصه های طبیعی و جنگلی، پهنه بندی و پایش تغییرات دریاچه های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران در نواحی شهری و به روزرسانی نقشه های ساختاری (شناسایی گسل ها و چین ها) اشاره شده است.

انتهای پیام