جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

مجموعه کتاب های «سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی» رونمایی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46292
سه شنبه، ۱۵ بهمن، ۱۳۹۸ | 10:42

مجموعه کتاب های «سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی» رونمایی شد

حاصل یک دهه تلاش جمعی از محققان سلول های بنیادی کشور زیر نظر دکتر بهاروند، دانشمند برجسته این حوزه به منظور تهیه منبعی جامع در زمینه این دانش نوین در قالب مجموعه چهارده جلدی «سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی» تالیف و منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر عبدالحسین شاهوردی، رییس پژوهشگاه رویان در مراسم رونمایی از چهار جلد جدید از مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۵ بهمن) در سالن همایش های پژوهشگاه برگزار شد اظهار داشت: نگارش این مجموعه با همدلی رقم خورد. اتفاق خوب دیگری که افتاد این بود که نویسندگان کتاب و مجریان این برنامه‌ علمی که با همدلی به پیش برده شد نگاهی به بازار داشتند که دانشجویان بتوانند از این کتاب‌ها استفاده کنند. همکاران انتشاراتی هم حامی این جریان علمی بودند و می‌خواستند در عرصه علم و دانش قدمی بردارند تا اثر ماندگاری بر جا بماند. امیدواریم این مجموعه در کشورهایی که زبان فارسی در آن ها جریان دارد بتواند جایگاه رفیعی پیدا کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، رییس فقید پژوهشگاه رویان گفت: یادی کنیم از زنده یاد کاظمی آشتیانی که مطمئن هستم الان خوشحالند چرا که از آن زمان به دنبال این بودند که حاصل فعالیت‌های محققان رویان در عرصه سلول‌های بنیادی مکتوب و ماندگار شود.

پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: تامین زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای شروع یک فعالیت از سوی جهاد دانشگاهی که کمتر از ۲۰ درصد از منابع خود را از دولت می‌گیرد، مشکل است. این که بیش از یک دهه گذشته بسترهای لازم برای فعالیت در عرصه سلول‌های بنیادی از سوی جهاد دانشگاهی ایجاد شده، مهم است.

وی خاطرنشان کرد: کار خوبی که در سلول‌های بنیادی انجام شد این بود که فقط آن را در سطح نخبگان و دانشمندان قرار ندادیم بلکه تلاش شد در سطح جامعه نشر پیدا کند.

در ادامه این مراسم، دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و  فناوری‌های سلول‌های بنیادی  معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: فضای مجازی خیلی دنیای ما را تغییر داده اما لذت کتاب خواندن هنوز تفاوت دارد. یاد گرفتن هر چیزی،  طمانینه‌ای می‌خواهد. فکر می‌کنم در آموزش کتاب نقش اصلی را داشته باشد.

وی افزود: فکر می‌کنم یکی از ماندگارترین آثار رویان این کتاب‌ها باشد. ما خیلی از کتاب غافل شدیم و خوب است که این یار مهربان در حوزه سلول‌های بنیادی زنده شده است. امیدوارم فرهنگ کتاب و کتابخوانی به مردم باز گردد. دانشجوها باید بدانند کتاب و مقاله خواندن هنوز مفید است.

حمیدیه با اشاره به اهمیت پاسداری از زبان فارسی ادامه داد: آنقدر در زبان  محاوره از کلمات انگلیسی و عربی استفاده می‌کنیم که به مرور فراموش می‌کنیم که زبان فارسی چه قدر شیرین است. مجموعه رویان به حفظ ادب و فرهنگ فارسی کمک کرده است و این موضوع خیلی ارزشمند است.

وی در پایان بیان کرد: امیدوارم خداوند همه‌ نگارندگان این کتاب‌ها را حفظ‌ کند. این کتاب‌ها در حوزه بالین و بخش‌های دیگر نقش مهمی خواهند داشت.

دکتر حسین بهاروند، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان نیز در این مراسم گفت:‌ معتقدم که حداقل دو نگرش موجب شده امروز کشورمان در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به یک بالندگی معنادار دست یابد. نگرش اول حرکت در پیوستار تولید تا کاربرد علم است و نگاه دیگر تفکر بین رشته‌ای بودن علم.

وی گفت: امروز پزشکی بازساختی حوزه تلاش گسترده‌ای است که در آن پزشکان، زیست‌شناسان و مهندسان با هدف ایجاد روش‌های نوین درمان بیماری‌ها در تلاش‌ هستند. این نگرش‌ها در رویان سبب شده که اکنون رویان مصداقی از فعالیت‌های نوآورانه در زمینه فناوری‌های پیشرفته درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ژن‌درمانی، مهندسی سلول و بافت، پزشکی سرطان و پزشکی مبتنی بر فرد باشد. امید است که در آینده نیز پایگاهی برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های پویا شود.

عضو آکادمی علوم جهان با بیان اینکه سلول‌های بنیادی تنها یک علم نیست بلکه یک فرهنگ است، گفت: سلول‌های بنیادی فرهنگ توانستن، ملموس کردن علم، نگاهی نو به علم در قالب بین رشته‌ای فکر کردن و عمل کردن، نظریه‌پردازی در علم و همگانی سازی علم است.

بهاروند افزود: با افزایش دانش عمومی جامعه و بالا بردن معدل دانش جامعه گل‌های بیشتری در آینده شکوفا می‌شود و کاربرد علم که همانا حاصل انباشته شدن علم است به دست می‌آید.

وی ادامه داد: یادمان باشد که در هر کشور، شهر، دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و حتی در هر فرد رشد باید همه جانبه باشد تا علم به معنای واقعی و پایدار حاصل شود. اگر می‌خواهیم در پزشکی آینده موثر باشیم از همین الان باید به فکر ایجاد زیرساخت‌های آن باشیم. در این راستا یک راهکار برای افزایش دانش عمومی و نیز پرورش نسل‌های بعد، نگارش کتب و مقالات علمی است.

بهاروند خاطر نشان کرد: بر این مبنا مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با توجه به تجربیات آزمایشگاهی پژوهشگران و استادان پژوهشگاه رویان و استادان دانشگاه‌های کشور نوشته شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان در بخش دیگری از سخنانش عناوین بقیه کتاب‌های مجموعه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را بیان کرد و گفت: بر این اساس کتاب روش‌های آزمایشگاهی سلول‌های بنیادی اسفند ۹۸، جلد ۱ و ۲ کتاب سلول‌درمانی بهار ۹۹، ژن‌درمانی و دست‌ورزی‌های ژنتیکی تابستان ۹۹، سلول‌های بنیادی سرطان تابستان ۹۹، مقدمه‌ای بر اصول تولید بهینه فراورده‌های سلول، بافت و ژن‌درمانی پاییز ۹۹، شبه اندام‌ها، زمستان ۹۹، مبانی بیوانفورماتیک بهار ۱۴۰۰، وزیکول‌های برون‌سلولی تابستان ۱۴۰۰، تجاری‌سازی سلول، فراورده‌های سلول، بافت و ژن‌درمانی پاییز ۱۴۰۰ و کارآزمایی بالینی در پزشکی بازساختی زمستان ۱۴۰۰ منتشر می‌شود.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها