جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

دستیابی به تکنیک‌ پرورش انبوه زنبورهای پارازیتویید شته با همکاری یک دانشگاه ایتالیایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46262
یکشنبه، ۶ بهمن، ۱۳۹۸ | 14:18

دستیابی به تکنیک‌ پرورش انبوه زنبورهای پارازیتویید شته با همکاری یک دانشگاه ایتالیایی

پس از بررسی‌های چندین ساله و مشترک تیم تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با گروه حشره‌شناسی دانشگاه بولونیا (ایتالیا)، دستیابی به تکنیک‌های پرورش انبوه و تجاری زنبورهای پارازیتویید برای کاهش جمعیت آفات امکان‌پذیر شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دستیابی به تکنیک‌های پرورش انبوه زنبورهای پارازیتویید از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا مهندس مهران رضایی، دانشجوی دکتری گروه حشره‌شناسی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، روش پرورش انبوه زنبورهای پارازیتوئید شته‌های آفت را در قالب رساله دکتری با راهنمایی دکترعلی اصغر طالبی و دکتر یعقوب فتحی پور و با به‌کارگیری کمترین نیروی انسانی و امکانات به ثبت رسانید.

رضایی در این خصوص گفت: استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌های شیمیایی اثرات جبران‌ناپذیری روی محیط زیست و موجودات زنده برجای می‌گذارد؛ لذا بهترین گزینه برای جایگزینی ترکیبات شیمیایی، استفاده از روش بیولوژیک است. در این روش برای تولید محصول سالم و ارگانیک از موجودات زنده برای کاهش جمعیت آفات استفاده می‌شود. زنبورهای پارازیتوئید شته‌ها در محیط گلخانه یا فضای آزاد با پیدا کردن شته‌ها در بدن آنها تخم‌ریزی کرده و آنها را از بین می‌برند و هیچ‌گونه اثر سویی برای انسان ندارند.

انتظار می‌رود که با تجاری‌سازی این روش گامی موثر در عرصه تولید عوامل کنترل بیولوژیک آفات کشاورزی برداشته شود و از استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌های شیمیایی و پیامدهای باقیمانده آنها در محصولات کشاورزی کاسته شود.

فرآیند پرورش انبوه زنبورهای پارازیتوئید شته‌های آفت توسط مرکز مالکیت معنوی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، اعتبارسنجی شد و مورد تایید قرار گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

شناسایی محل آلودگی در شبکه آبرسانی شهری با استفاده از سنسورهای متحرک

گزارش مشاهده تصادفی عارضه بسیار نادر «جنین سنگی» در زن ۵۲ ساله ایرانی

موفقیت محققان ایرانی در ساخت چیپ میکروسیال با قابلیت شناسایی خصوصیات تخمک های نابالغ

معرفی یک داروی بالقوه برای ناباروری ناشی از سرطان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها