سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

پژوهشگر ایرانی در «نیچر» مطرح کرد: کمک تحریم ها به توسعه چشمگیر علم بومی/ضرورت افزایش سهم ناچیز پژوهش از تولید ناخالص داخلی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46210
سه شنبه، ۱ بهمن، ۱۳۹۸ | 14:21

پژوهشگر ایرانی در «نیچر» مطرح کرد: کمک تحریم ها به توسعه چشمگیر علم بومی/ضرورت افزایش سهم ناچیز پژوهش از تولید ناخالص داخلی

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان در یادداشتی کوتاه در مجله Nature با اشاره به سهم ناچیز شش دهم درصدی بودجه تحقیقات از تولید ناخالص داخلی تاکید کرد که برای تحقق پتانسیل واقعی پژوهش کشور، دولت باید سهم بسیار بیشتری از آنچه که تاکنون اختصاص داده‌ در حوزه پژوهش هزینه کنند
دکتر شریف مرادی، استادیار پژوهشکده سلول‎های بنیادی پژوهشگاه رویان در یادداشت خود که ترجمه فارسی آن را برای انتشار در اختیار دیده بان علم ایران قرار داده است در پاسخ به این سوال که مشکلات اقتصادی و ناآرامی های اخیر چه تاثیری در روند پیشرفت علمی ایران دارد می نویسد: «در آبان ماه گذشته، ایران اعتراضات گسترده‌ای را در واکنش به تصمیم دولت برای سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن تجربه کرد. تحریم‌ها از جمله عواملی هستند که از دیدگاه برخی به عنوان مقصر اصلی مشکلات اقتصادی و برخی از دیگر مشکلات کشور برشمرده می‌شوند.

تحریم‌ها اگرچه از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ به منظور تحت فشار قراردادن جمهوری اسلامی و مردم اعمال شده‌اند، اما همزمان به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه توسعه علم بومی کمک کرده‌اند. به عنوان مثال، پژوهشگران ایرانی اکنون در حال تولید انواع محصولات دارویی (مانند درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی برای بیماری‌های خونی و داروهای شیمی‌درمانی نوترکیب)، مواد موردنیاز برای پژوهش‌های زیستی بنیادین و کیت‌های تشخیصی هستند.

معتقدم که دولت به جای تکیه زیاده‌ ازحد بر مذاکرات بین‌المللی و امید داشتن به باز شدن روزنه‌ای از این ناحیه، باید روی پتانسیل هنگفت مردم که همگی فرهیخته و عمدتاً دارای تحصیلات عالیه هستند و نیز بر استفاده علمی و بهینه از منابع طبیعی فراوان کشور برای ساخت محصولاتی که دچار کمبود و تحت تحریم هستند، تمرکز کند.

در ایران، دولت‌ها معمولاً تمایل زیادی را به تحقیق و توسعه ابراز می‌کنند، اما لازم است که برای تحقق پتانسیل واقعی کشور، بسیار بیشتر از آنچه که تاکنون اختصاص داده‌اند، برای امر پژوهش هزینه کنند (در حال حاضر، بودجه پژوهش کشور تقریباً ۰/۶ درصد از تولید ناخالص داخلی است که بسیار اندک است).

برای تداوم حرکت روبه جلو و پیشرفت بیشتر در عین تحریم‎ها و مشکلات اقتصادی، پژوهشگران ایرانی باید پایگاه مردمی و سرمایه اجتماعی خود را پرورش دهند. آن‎ها باید با همتایان و همکاران خود پروژه‌های مشترکی را طراحی کنند (به منظور تقسیم‌شدن هزینه پروژه‌ها)، دانشجویانی را با کشورهای دیگر به جهت ایجاد و تقویت همکاری‌های دوجانبه علمی مبادله کرده و ارتباطات بین دانشگاه و صنعت را تقویت کنند.

اکنون که کشور تحت فشار اقتصادی قرار دارد، پروژه‌ها باید متمرکز بر مشکلات اصلی و ناظر به نیازهای اساسی کشور باشند و البته مردم باید تشویق شوند که برای پیشرفت علم و انجام پژوهش در کشور، وقف و هزینه کنند.»

نشریه نیچر (Nature) که از جمله معتبرترین و مشهورترین نشریات علمی بین‎المللی در دنیا است و برترین مقالات دانشمندان را در زمینه‎های علوم پایه و پزشکی و امثال آن چاپ می‎کند، علاوه بر دکتر مرادی از ۹ محقق دیگر در کشورهای بولیوی، لبنان، چین، ونزوئلا، اسپانیا (منطقه کاتالونیا)، سوریه، سودان، شیلی و اکوادور نیز دعوت کرده بود که با توجه به ناآرامی‎های اقتصادی، سیاسی و یا اجتماعی و بعضا تحریم‎ها از تاثیر این موارد بر روند پیشرفت دانش در کشورهای خود بنویسند که در قالب Correspondence در شماره ۱۷ دسامبر ۲۰۱۹ مجله نیچر منتشر شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها