سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

خودآزاری حین روابط جنسی می تواند ناشی از ابتلا به انگل باشد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46154
شنبه، ۲۸ دی، ۱۳۹۸ | 12:01

خودآزاری حین روابط جنسی می تواند ناشی از ابتلا به انگل باشد

عضو هیات مدیره انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران گفت: طبق تحقیقات منتشر شده توسط برخی از دانشمندان جهان، ابتلا به یکی از انگل های منتقله از مواد غذایی بنام توکسوپلاسما ممکن است در برخی از افراد موجب نوعی تمایل به خودآزاری یا آزارخواهی جنسی شود و گاهی فرد بیمار ارضای جنسی خود را از طریق پذیرش درد، تحقیر و اطاعت پذیری بیمارگونه از شریک جنسی خود کسب نماید.

دکتر بهادر حاجی‌ محمدی در گفت و گو با خبرنگار دیده بان علم ایران خاطرنشان کرد که مصرف سبزیجات شسته نشده، گوشت نیم پخته، جگر آبدار، و آب آلوده مهمترین طرق ابتلای انسان به انگل توکسوپلاسما هستند. حتی گفته شده است که مصرف شیر بز به صورت غیرپاستوریزه ممکن است در انتقال بیماری نقش داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد خاطرنشان کرد که با کمک سایر همکاران خود تاکنون دو تحقیق مستقل در این زمینه در مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام داده اند و انگل توکسوپلاسما را از نمونه های جگر و نمونه های شیر بز جداسازی کرده اند.

وی افزود: تعدادی از محققان در اروپا با انتشار نتایج پژوهش های خود اعلام کردند که ابتلای انسان به انگل توکسوپلاسما ممکن است در برخی از افراد سبب بروز اختلال روانی مازوخیسم یا آزارخواهی جنسی شود که گاهی تظاهرات آن به شکل لذت جویی از ترس و سلطه پذیری حین روابط جنسی است.

گفته شده است که تظاهرات اطاعت پذیری مرضی در مبتلایان به مازوخیسم جنسی ممکن است به صورت بانداژ یا به زنجیر کشیدن رضایتمندانه فرد باشد که تداعی کننده نحوه برخورد با غلامان و بردگان است. همچنین ممکن است فرد مبتلا به مازوخیسم جنسی از خشونت و ترس و یا ضرب و شتم فیزیکی حین روابط جنسی لذت ببرد.

برخی از دانشمندان جهان دریافته اند که تغییر در رفتار جنسی بعضی از مبتلایان احتمالا به این دلیل است که این انگل سبب افزایش هورمون تستوسترون در مردان و کاهش این هورمون در زنان می شود. با این حال این موضوع نیاز به انجام تحقیقات بیشتر دارد.

مدیر گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده بهداشت یزد گفت: طبق مقاله علمی منتشره توسط دانشمندان اروپایی، انگل توکسوپلاسما در مغز کیست های میکروسکوپی تولید کرده و با افزایش ترشح دوپامین در مغز که یک پیام رسان عصبی است، ممکن است تغییراتی را در رفتارهای فرد مبتلا ایجاد کند. از سوی دیگر، این انگل ممکن است در بیضه مردان مستقر شود چرا که در مایع منی مردان مبتلا نیز مشاهده شده است و لذا ممکن است از طریق روابط جنسی نامشروع و حفاظت نشده نیز منتقل شود.

حاجی محمدی در ادامه تاکید کرد: گربه ها به عنوان میزبان نهایی و موش ها به عنوان میزبان واسط نقش مهمی را در گسترش آلودگی ایفا می کنند. این انگل برای حفظ چرخه خود، با تشکیل کیست در مغز موش ها موجب افزایش تولید دوپامین شده که این موضوع سبب می شود در بعضی از موارد موش های آلوده به طرز غیرعادی و تعجب آوری از گربه ها وحشتی نداشته و فرار نمی کنند تا نهایتا توسط گربه ها شکار شوند.

وی در گفت و گو با دیده بان علم تصریح کرد: توکسوپلاسما یک تک یاخته انگلی منتقله از غذا است که در سرتاسر جهان شیوع زیادی دارد. در ایران بطور میانگین ۳۹ درصد از جمعیت کشور و ۴۹ درصد از ساکنان تهران سابقه ابتلا به توکسوپلاسما را داشته اند. اما خوشبختانه در ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد، هیچ گونه خطری متوجه مبتلایان نخواهد بود. در سایرین نیز علایم شبه آنفولانزا شامل تب، گلودرد، سردرد، تورم گره های لنفاوی گردن، و خستگی بروز کرده که معمولا طی چند روز بهبودی حاصل می شود. اما اگر یک خانم برای اولین بار حین دوره بارداری به این انگل مبتلا شود، خطر سقط جنین یا ناهنجاری های مادرزادی وجود دارد.

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری انگلی، باید از تماس نزدیک با گربه ها به ویژه گربه های ولگرد پرهیز کرد. همچنین باید فرایند شستشو و ضدعفونی کردن سبزیجات به ویژه انواع سبزی خوردن بطور کامل انجام شود. این انگل به حرارت حساس بوده و لذا پخت کامل گوشت و جگر، آلودگی را کاملا از بین می برد.

این متخصص بهداشت و ایمنی مواد غذایی در پایان تصریح کرد: تحقیقات پیرامون این موضوع، جدید و محدود بوده و تاکنون صرفا در معدودی از کشورها انجام شده است و در ایران مستندات علمی مدونی وجود ندارد. لذا به منظور یافتن نتایج دقیق تر و نتیجه گیری متقن و قابل تعمیم در ایران، به نظر می رسد که نیاز است تا در آینده در کشور نیز پژوهشگران حوزه های علوم اعصاب و روان و متخصصان بیماری های عفونی تحقیقات جامعی را در کشور خودمان نیز انجام دهند تا در صورت تایید این شواهد علمی و یافتن مصادیق تاییدی این نتایج در کشور ما مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

خطر سرطان پروستات در اثر مصرف افراطی لبنیات پرچرب

خطر اپیدمی بیماري هاي عفونی در مناطق سیل زده*ضرورت احداث فوري توالت هاي عمومی موقت

عضو هیات مدیره انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی: رستوران هاي سلف سرویس تبدیل به “اسرافکده” شده است!

دستاورد محققان دانشگاهی در تشخیص زودهنگام آلزایمر با آزمایش خون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها