سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

سریال تخطی از قانون ملی ایمنی زیستی تا کی ادامه دارد؟/اعتراض انجمن های علمی به تعلل چهار ساله وزارت جهاد کشاورزی در صدور مجوز تولید تراریخته ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46146
سه شنبه، ۲۴ دی، ۱۳۹۸ | 16:54

سریال تخطی از قانون ملی ایمنی زیستی تا کی ادامه دارد؟/اعتراض انجمن های علمی به تعلل چهار ساله وزارت جهاد کشاورزی در صدور مجوز تولید تراریخته ها

در حالی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست، ایمنی پنبه تراریخته را از لحاظ سلامت انسان و محیط زیست تاکید کرده اند، وزارت جهاد کشاورزی بدون ارائه هرگونه دلیلی از صدور مجوز به این محصول خودداری می کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر جلالی جواران، نماینده انجمن های علمی در شورای ملی ایمنی زیستی طی نامه ای به دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور و رئیس شورای ملی ایمنی زیستی اعتراض کرده که چرا با وجود واردات میلیاردی سالانه ده ها رخداد محصول تراریخته تاکنون حتی یک رخداد تراریخته در کشور مجوز تولید دریافت نکرده است. این در حالی است که ده ها رخداد از محصولات استراتژیک کشاورزی توسط پژوهشگران ایرانی تولید و آماده صدور مجوز هستند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی در بخشی از نامه این عضو شورای ملی ایمنی زیستی آمده است: «حدود سه دهه قبل، نهال نوپای بیوتکنولوژی با سرمایه گذاری عظیم مادی و انسانی در جمهوری اسلامی ایران کاشته شد. برای رشد و بالندگی این نهال نوپا هزاران محقق و متخصص تلاش های بی وقفه داشته و میلیاردها تومان از سرمایه های ملت شریف ایران هزینه شد.

اکنون که مردم شریف ایران می خواهند از سایه دلپذیر و میوه این فناوری بهره مند شوند، متاسفانه علم های مخالفت با تولید داخلی محصولات حاصل از این فناوری برافراشته شده است.

مخالفت ها نه با واردات محصولات تراریخته بلکه با بومی سازی و تولید داخلی این محصولات است.»

دکتر جلالی جواران ضمن تاکید بر پتانسیل های بالای تولید داخلی این محصولات، یادآور شده که قوانین و اسناد بالادستی نظام از جمله قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران، دولت را مکلف به حمایت از تولید ملی این محصولات کرده است.با این حال، دولت، این موضوع را نادیده گرفته و در حال حاضر حدود چهار سال است که تنها درخواست مجوز تولید این محصولات در کشور که نوعی پنبه مقاوم به آفت و بی نیاز از مصرف سموم آفت کش است، بی پاسخ مانده است.

گفتنی است، پیش از این، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست ایمنی این پنبه را از لحاظ سلامت انسان و محیط زیست تاکید کرده اند و دلیل معطلی وزارت جهاد کشاورزی جهت صدور مجوز به این محصول مشخص نیست.

درخواست صدور مجوز این پنبه سال ۱۳۹۴ به وزارت جهاد کشاورزی تسلیم شده و پس از گذشت حدود ۴ سال تا کنون پاسخی مبنی بر رد یا قبول این محصول به متقاضی داده نشده است. این در حالی است که بر اساس قانون ایمنی زیستی مرجع ذی صلاح یا همان وزارت جهاد کشاورزی ملزم به پاسخگویی در عرض سه ماه است.

امید است با طرح این موضوع در شورای ملی ایمنی زیستی و حل و فصل موضوع در این شورا، به زودی شاهد تولید اولین محصول تراریخته در کشور عزیز اسلامیان باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها