سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

شورای ملی ایمنی زیستی، هفته آینده، تشکیل جلسه می دهد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46143
سه شنبه، ۲۴ دی، ۱۳۹۸ | 16:19

شورای ملی ایمنی زیستی، هفته آینده، تشکیل جلسه می دهد

خبرهای غیر رسمی از برگزاری دهمین جلسه شورا در هفته آینده حکایت دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مرکز اطلاع رسانی بیوتکنولوژی با اعلام این مطلب ابراز امیدواری کرده که در دهمین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی، مقوله تولید داخلی محصولات تراریخته هم که مورد تاکید قانون ایمنی زیستی و سیاست ها و راهبردهای ایمنی زیستی مصوب این شوراست مورد توجه ویژه قرار گیرد تا هر چه زودتر شاهد تولید این محصولات در کشور بجای واردات میلیاردی ان از کشورهای نظیر امریکا باشیم.

ریاست شورای ملی ایمنی زیستی برعهده معاون اول رئیس جمهور بوده و وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از جمله اعضای این شورا هستند.

بر اساس قانون ایمنی زیستی کشورمان که در سال ۱۳۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، شورای ملی ایمنی زیستی مسوولیت های مهمی در حوزه زیست فناوری نوین و ایمنی زیستی بر عهده دارد که از آن جمله می توان به سیاستگذاری، تعیین و تصویب راهبردها در عرصه ایمنی زیستی و نظارت بر اجراء آن، هماهنگی بین وظایف قانونی دستگاه های اجرایی ذی صلاح و تصویب آیین نامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط ایمنی زیستی اشاره کرد.

تصویب آیین نامه برچسب گذاری محصولات تراریخته، تصویب سیاست ها و راهبردهای اجرایی ایمنی زیستی از جمله دستاوردهای مهم این شوراست.

گفتنی است، بر اساس قانون ایمنی زیستی، دولت مکلف به فراهم آوری تمهیدات لازم جهت تولید محصولات تراریخته در کشور است که با گذشت بیش از ۱۰ سال از تصویب این قانون تاکنون دولت ها به این تکلیف قانونی خود عمل نکرده اند و درخواست مجوز تولید پنبه تراریخته مقاوم به آفت و بی نیاز از مصرف سموم آفت کش شیمیایی حدود چهار سال است که بلاتکلیف مانده است!!

پوزش و اصلاح: در نسخه اولیه خبر زمان برگزاری نهمین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی دو سال پیش عنوان شده بود که آبان ماه ۹۷ صحیح است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها