سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46140
سه شنبه، ۲۴ دی، ۱۳۹۸ | 14:19

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

مدیر گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بومی سازی تکنیک تشخیص بیماری شبه سل در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر کیارش قزوینی با بیان اینکه  این باکتری‌ها غالبا در محیط زندگی ما به فراوانی حضور دارند، اظهار کرد: این باکتری‌ها در ایجاد عفونت‌های مختلف نقش دارند و از طریق آب، مواد غذایی، هوا و دیگر عناصر محیطی می‌توانند به بدن افراد وارد و ایجاد عفونت کنند.

دانشیار باکتری شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تشخیص و افتراق مایکوباکتریوم‌های غیر سلی (NTM) به کمک تست‌های بیوشیمیایی، اغلب زمان‌بر و پرزحمت بوده و تفسیر نتایج آن نیز چالش‌برانگیز است خاطر نشان کرد: به همین جهت، روش‌های مولکولی مختلفی برای این منظور طراحی و مورد استفاده قرار گرفته‌اند که از میان آنها روشی بر مبنای هیبریدیزاسیون معکوس یک ژن مشترک مایکروباکتریومی با پروب‌های اختصاصی هر گونه، بر روی نواری از نیتروسلولز، موسوم به تکنیک LIPA از سایر روش‌های معتبرتر است.

عضو مرکز تحقیقات مقاومت های میکروبی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کیت تجاری این تکنیک، اگر چه تأیید اداره‌ی غذا و داروی امریکا را دارد اما بسیار گران است و برای هر بیمار یکصد دلار امریکا هزینه دارد خاطر نشان ساخت: خوشبختانه در مرکز تحقیقات مقاومت‌های میکروبی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برای اولین بار در کشور، اقدام به بومی سازی این تکنیک شد.

قزوینی اظهار کرد: اگر گونه‌ی باکتری که بیمار به آن آلوده شده به دقت تشخیص داده نشود ممکن است سیر درمان بیماری از مسیر صحیح فاصله بگیرد و علاوه بر اینکه داروهای زیادی مورد مصرف بیمار قرار بگیرد تأثیر درمانی نیز در بیمار دیده نشود.

وی گفت:‌ به همین جهت، تشخیص دقیق گونه‌ی باکتری، از اهمیت خاصی برخوردار است و از طرفی، اشتباه در تشخیص بیماری، ممکن است درمان نامناسب و در نهایت، شکست درمان را به دنبال داشته باشد.

مدیر گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیمارانی که به جهت یک بیماری زمینه‌ای دچار ضعف سیستم ایمنی شده‌اند بیشتر در معرض این عفونت‌ها قرار دارند و در صورت ابتلا، درمان بیماری زمینه‌ای نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و کار درمان بسیار دشوار خواهد شد.

دانشیار باکتری شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمادگی پذیرش بیماران شناسایی شده‌ اولیه را دارد گفت: مناسب‌ترین نمونه جهت ارسال به آزمایشگاه گروه میکرب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد واقع در مرکز درمانی قائم، باکتری مشکوک به NTM می‌باشد و در صورت ارسال نمونه بالینی و یا ارجاع مستقیم بیمار است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

کاهش عوارض شیمیایی داروهای ضد سرطان با دستاورد پژوهشگران کشور

موفقیت محققان کشور در درمان بیماران فلج مغزی و اتیسم با سلول های بنیادی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها