سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

زنگ خطر افت کمی و کیفی تولید علم ایران/ آخوندزاده: محققان نسبت به ۲۵ سال پیش فقیرتر شده‌اند/عربستان در مقالات داغ از ایران پیشی گرفت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46118
دوشنبه، ۲۳ دی، ۱۳۹۸ | 11:30

زنگ خطر افت کمی و کیفی تولید علم ایران/ آخوندزاده: محققان نسبت به ۲۵ سال پیش فقیرتر شده‌اند/عربستان در مقالات داغ از ایران پیشی گرفت

قائم مقام معاونت تحقیقاتی وزارت بهداشت با هشدار نسبت به تبعات عدم تخصیص حداقل بودجه های لازم به بخش پژوهش گفت: با گذشت ۲۵ سال از برگزاری نخستین دوره جشنواره تحقیقاتی رازی متاسفانه شاهد کاهش اعتبارات پژوهشی نسبت به ۲۵ سال پیش هستیم و مطمئنا تا چند سال دیگر شاهد تاثیرات منفی این روند و افت کمی و کیفی تولید علم ایران خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر شاهین آخوندزاده که در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقات رازی در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران سخن می گفت با اشاره به حوادث تلخ هفته گذشته از ترور سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد تا جان باختن ده ها تن از هموطنان کرمانی در اثر ازدحام جمعیت در مراسم خاکسپاری فرمانده شهید سپاه قدس و سقوط دلخراش هواپیمای خطوط هوایی اکراین با شلیک پدافند هوایی مستقر در نزدیکی فرودگاه امام تهران این حوادث تلخ را به مردم و بازماندگان جان باختگان از جمله دکتر اسدی لاری – عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاون وزیر بهداشت – که دو فرزندش را در سانحه دلخراش سقوط هواپیما از دست داد تسلیت گفت و تاکید کرد تمام جامعه علوم پزشکی کشور از این واقعه ناراحتند.

وی با اشاره به نیم قرن برگزاری جشنواره رازی گفت: در سال ۱۳۷۴ اولین دوره جشنواره با همت مرحومه دکتر صانعی برگزار شد و در این ۲۵ سال همراه با این جشنواره رشد پژوهش کشور را شاهد بودیم.

آخوندزاده که با موضوع مقایسه وضعیت پژوهش های علوم اجتماعی و علوم دارویی کشور سخن می گفت، تصریح کرد: ۸۸ هزار نفر عضو هیات علمی در دانشگاه های دولتی داریم که از این میان ۲۰ هزار نفر سهم وزارت بهداشت است که با تعداد اعضای هیات علمی علوم انسانی وزارت علوم برابر است.

وی افزود: پژوهشهای علوم اجتماعی کشور از لحاظ میزان تولیدات علمی و رتبه بندی جهانی تقریبا در نقطه‌ای قرار دارند که پژوهش های علوم دارویی و داروشناسی ما ۲۵ سال پیش در آن جا قرار داشت. در علوم اجتماعی رتبه جهانی ایران از لحاظ تعداد مقالات ۳۰ و از لحاظ اچ‌ایندکس ۴۴ است. ما هم ۲۵ سال پیش نسبتا با این شرایط در علوم دارویی روبه‌رو بودیم اما رتبه ایران در جهان در داروسازی در سال ۲۰۱۸ براساس تعداد مقالات ۸ است.

آخوندزاده با ابراز تاسف از وضعیت نگران کننده اعتبارات پژوهشی کشور گفت : ۲۵ سال پیش محقق نبود ولی پول بود اما اکنون برعکس شده است و بعضا می‌بینیم که پژوهشگران نمی‌توانند حتی حق‌الزحمه همکاران خود را پرداخت کنند. عدم توجه به بودجه های پژوهشی در سالیان نه چندان دور ابتدا به کمیت پژوهش‌ها ضربه می‌زند و سپس به کیفیت آن‌ها و از همین حالا می بینیم که مقالات داغ ایران ۲۳۲۴ و مقالات داغ عربستان ۲۶۴۵ است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

رتبه چهارم ایران در منطقه در شاخص «اچ»/ جایگاه جهانی هفدهم ایران در انتشار مقالات داغ

برگزیدگان جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی معرفی شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها