سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

دکتر ملک زاده: سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در ایران کمتر از یک سوم ترکیه است/ تنها سه درصد بودجه وزارت بهداشت صرف پژوهش می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46112
دوشنبه، ۲۳ دی، ۱۳۹۸ | 13:32

دکتر ملک زاده: سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در ایران کمتر از یک سوم ترکیه است/ تنها سه درصد بودجه وزارت بهداشت صرف پژوهش می شود

معاونت تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که ترکیه یک درصد و ایران کمتر از سه دهم درصد تولید ناخالص ملی خود را به پژوهش اختصاص داده و سهم تحقیقات و فناوری از بودجه وزارت بهداشت کمتر از سه درصد است خواستار توجه بیشتر مسوولان به بخش پژوهش شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر رضا ملک زاده که در مراسم تقدیر از برگزیدگان بیست‌ و پنجمین دوره جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران سخن می گفت در ابتدای سخنان خود یاد و خاطره سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همراهان شهید وی در حمله تروریستی آمریکا در بغداد و جان باختگان مراسم تشییع پیکر فرمانده شهید سپاه قدس در کرمان و جان باختگان سانحه دلخراش اصابت موشک به هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در تهران که بیش از ۲۳ تن از نخبگان علمی کشور نیز در این جریان این فاجعه جان باختند اظهار داشت: برگزاری جشنواره رازی در چنین شرایطی برای ما بسیار سخت بود اما امیدواریم این گردهمایی علمی کمک کند که یاس و ناامیدی را از خود دور کنیم.

وی با اشاره به این که ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و بیش از ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در وزارت بهد اشت فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۲۰ هزار مقاله علوم پزشکی از محققان ایرانی در مجلات اسکوپوس منتشر می شود و ۲۷ درصد مقالات داغ و ۲۸ درصد از مقالات پراستناد ایران در حوزه علوم پزشکی است.

ملک زاده با بیان این که محققان ایرانی در سال ۲۰۱۸ در تولید علم و استنادات در پزشکی بالینی و همچنین در مجموعه رشته های علوم در رتبه ۱۶ دنیا و از لحاظ استنادات به مقالات علوم دارویی و داروشناسی در رتبه هفتم دنیا هستند تصریح کرد: با این که تنها ۱۲ درصد اعضای هیات علمی کشور در دانشگاه های وزارت بهداشت هستند ولی سهم آنها در تولید علم کشور حدود ۳۰ درصد است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه در خصوص آمار تولید علم ایران در سال ۲۰۱۹ نیز گفت: محققان ایرانی با انتشار بالغ بر ۶۲ هزار و ۱۸۲ مقاله در مجلات اسکوپوس و کسب حدود ۵۵ هزار و ۶۷۹ استناد از لحاظ تعداد مقاله به رتبه پانزدهم و از لحاظ تعداد استنادات به رتبه چهاردهم دنیا صعود کرده اند و به تنهایی ۳۰ درصد کل تولید علم منطقه و ۲۲ درصد کل تولید علم کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده اند. سهم ایران در تولید مقالات داغ و پراستناد در سطح منطقه و جهان اسلام حتی از این آمار هم بیشتر است.

دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: ۶۵ دانشگاه کشور جزو یک درصد موثرترین دانشگاه های دنیا هستند که در بین آنها ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد. از مجموع ۳۵۴ پژوهشگر ایرانی نیز که جزو یک درصد برتر دانشمندان در رشته تخصصی خود هستند بعد از رشته های مهندسی با ۱۵۳ نفر، حوزه علوم پزشکی با ۹۰ نفر در رتبه دوم قرار دارد. در این بین، دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۳۹ دانشمند برتر بیشترین سهم را از دانشمندان یک درصد برتر علوم پزشکی ایران دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به این که رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری از ۱۰۶ در سال ۲۰۱۵ به ۶۱ در سال ۲۰۱۹ ارتقا یافته است، اظهار داشت: سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از فروش محصولات دانش‌بنیان ۲۵ درصد کل فروش شرکت های دانش بنیان است.

وی در ادامه درباره عملکرد موسسه نیماد گفت: این موسسه طی چهار سال اخیر از شش هزار و ۷۷۷ محقق علوم پزشکی به طور مستقیم حمایت کرده است. در مجموع طی هشت فراخوان به ۵۴۰ طرح گرنت پرداخت شده که ۳۰۵۹ محقق از ایران با ۹۷ محقق غیر ایرانی یا ایرانی غیر مقیم در اجرای آنها همکاری داشته‌اند. از بین ۵۴۰ طرح مصوب به ۳۴۵ گرنت اصلی، ۱۳۲ گرنت پژوهشگر جوان، ۲۸ گرنت مقاله برتر، ۱۹ گرنت با اعتبار محدود و ۱۶ گرنت بین المللی اعطا شده است.

ملک زاده افزود: بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی حوزه سلامت ۲.۱ درصد از کل بودجه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور در لایحه بودجه ۱۳۹۹ است و بودجه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز کمتر از ۳ درصد از بودجه کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی در بهترین شرایط سه دهم درصد است که کمتر از یک سوم سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در کشور ترکیه است مهمترین عامل پیشتازی ایران در عرصه تولید علم منطقه را نیروی انسانی زبده و پرتلاش در عرصه پژوهش کشور عنوان کرد.

در ادامه این مراسم پس از سخنرانی معاون علمی و فناوری رییس جمهور، وزیر بهداشت و قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی ایران تقدیر شد. همچنین به پاس یک ربع قرن برگزاری جشنواره رازی هدایایی نیز به برگزیدگان دوره های قبلی جشنواره اهدا شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، سوم بهمن برگزار می شود

اساسنامه شورای عالی تحقیقات سلامت تصویب شد

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

برگزیدگان جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی معرفی شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها