جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

دو فیزیکدان ایرانی، برنده جایزه کیهان شناسی بوکالتر ۲۰۱۹ شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46069
سه شنبه، ۱۷ دی، ۱۳۹۸ | 13:57

دو فیزیکدان ایرانی، برنده جایزه کیهان شناسی بوکالتر ۲۰۱۹ شدند

دو کیهان شناس جوان ایرانی به دلیل پژوهش جسورانه و مقاله خبرسازشان درباره امواج گرانشی ساطع از دوتایی ستاره نوترونی چرخان، برنده جایزه معتبر کیهان شناسی بوکالتر سال ۲۰۱۹ شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، جایزه کیهان شناسی بوچالتر که توسط دکتر بوچالتر، کیهان شناس معروف نامگذاری شده یک جایزه سالانه است که به منظور پشتیبانی از توسعه تئوری ها، مشاهدات یا روش های جدید ایجاد شده است که می توانند به حل معمای گسترش کیهانی کمک کند.

دکتر نیایش افشردی، کیهان شناس و استاد نام آور ایرانی دانشگاه واترلو و موسسه فیزیک نظری پریمیتر کانادا و دکتر جاهد عابدی، محقق پسادکتری موسسه امواج گرانشی (آلبرت اینشتین) ماکس پلانک و موسسه لایبنیتز در هانوفر آلمان در مقاله ای خبرساز با عنوان «پژواکی از مغاک: سیاهچاله فوق چرخان باقی مانده از دوتایی ستاره نوترونی رویداد GW170817» در مجله Journal of Cosmology and Astroparticle Physics این ایده نوآورانه را مطرح کردند که امواج گرانشی ساطع از دو ستاره نوترونی چرخان می تواند اطلاعات جدیدی از درون سیاهچاله و گرانش کوانتومی به دست دهد.

این رهیافت جسورانه در درک پدیده گرانش کوانتومی که با استقبال گسترده دانشمندان و محافل علمی اخترفیزیک مواجه شد، هیات داوران جایزه معتبر بوکالتر را مجاب کرد که جایزه سال ۲۰۱۹ خود را به این دو دانش آموخته دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف اعطا کنند.

افشردی، پس از طی دوره کارشناسی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، تحصیلات دکتری را در دانشگاه پرینستون به پایان برده اما عابدی دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف و محقق پاره وقت پژوهشگاه دانش های بنیادی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دانشجوی ایرانی، برنده جایزه جهانی «طراحی نورپردازی»

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

جایزه دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت به پژوهشگر ایرانی رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها