- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

چهارده زمستان در فراق آموزگار بزرگ رویش ها / او که به رسم «جهادی» بود، نه اسم!

مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، رییس فقید پژوهشگاه رویان، روز دوشنبه در محل پژوهشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران در این مراسم که از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ روز دوشنبه ۱۶ دی ماه جاری در سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان برگزار می‌شود، ضمن تلاوت قرآن با ذکر خاطراتی از مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی یاد این جهادگر راستین جهاد دانشگاهی گرامی داشته می شود

چهارده سال پیش در عصر روز چهارشنبه چهاردهم دی ماه ۱۳۸۴ دکتر سعید کاظمی آشتیانی، رییس پژوهشکده رویان – مرکز علمی پیشتاز تحقیقات سلول‌های بنیادی و شبیه سازی در ایران و از بزرگترین مراکز درمانی تحقیقاتی پزشکی تولیدمثل در کشور – در کمال ناباوری حین انجام تست ورزش در بیمارستان بقیه الله (عج) تهران در چهل و چهار سالگی درگذشت.

فقدان ناگهانی زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی از موسسان و رییس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی که به واسطه اقدامات موثر این پژوهشکده در ارائه هر چه بهتر خدمات درمان ناباروری و دستاوردهای بزرگ ملی آن نظیر تولید، تکثیر و انجماد نخستین رده سلول‌های بنیادی جنینی در کشور در سال ۱۳۸۲ و تحقیقات گسترده در زمینه سلول درمانی بیماری های مختلف از قبیل ضایعه قرنیه و عوارض سکته قلبی، راه اندازی نخستین بانک خون بند ناف خصوصی کشور در سال ۸۳ و پیگیری طرح تولید نخستین جانوران شبیه سازی شده خاورمیانه – که چند ماه پس از درگذشت دکتر کاظمی به ثمر نشست – چهره علمی شناخته شده ای بود، فراتر از دایره همکاران و جامعه علمی و پژوهشی این حوزه، تاسف و تاثر عمومی را نیز در پی داشت.

حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب از فعالیت‌های رویان به ویژه تقدیر و توجه ویژه ای که پس از تولید نخستین رده سلول‌های بنیادی جنینی به عنوان یکی از شاخص ترین و درخشان ترین نمودهای موفقیت و خودباوری محققان جوان ایرانی در مرزهای دانش، نشان دادند باعث شده بود، رسانه‌ها خصوصا صدا و سیما نیز که کمترین اقبالی به خبرهای علمی و پژوهشی داشتند در جهت معرفی فعالیت‌های این پژوهشکده و تبیین موفقیتهای علمی حاصل شده، اهتمام ویژه ای داشته باشند.

پیگیری و پشتیبانی مستمر رهبر معظم انقلاب اسلامی از فعالیتهای علمی پیشروانه پژوهشکده رویان و مدیر فقید آن که در پیام تسلیت درگذشت دکتر کاظمی از او به عنوان «دانشمند مومن و جهادگر»، «کانون امید و ابتکار و نوآوری»، «دانشمند جوان و بلند همت» و «یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی که آینده‌ درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند» یاد کرده و پژوهشکده رویان را «مجمع ارزشمندی از نوآوران و جهادگران عرصه‌ علوم زیستی» توصیف کرده بودند، بی شک تاثیری چشمگیر در گسترش علوم و فناوری سلول‌های بنیادی، سلول درمانی، شبیه سازی و دیگر زمینه های تحقیقاتی این حوزه داشته که در مواردی رشک دانشمندان خارجی را نیز برانگیخته است.

کانون امید و ابتکار از سنگر تا آزمایشگاه

سعيد كاظمي آشتياني، در نخستين روز از فروردين ماه ۱۳۴۰ در تهران به دنيا آمد.

سال ۱۳۵۸ در رشته فيزيوتراپي دانشگاه علوم پزشكي ايران پذيرفته شد. تعطيلي دانشگاه ها به علت انقلاب فرهنگي و حضور وي در جبهه هاي نبرد طي آن سالها باعث شد پس از ۱۱ سال سرانجام در سال ۱۳۶۹ با اخذ مدرك كارشناسي ارشد رشته فيزيوتراپي از دانشكده علوم توانبخشي فارغ التحصيل شود.

در سال ۱۳۶۱ با همكاري دو تن از همكارانش جهاد گروه پزشكي را در دانشگاه علوم پزشكي ايران تأسيس كرد. اين گروه هسته اوليه جهاد دانشگاهي علوم پزشكي ايران بود كه در سال ۱۳۶۵ شكل گرفت و دكتر كاظمي تا سال ۱۳۷۰ عهده دار مسووليت بخش طرح ها و تحقيقات آن بود. از سال ۱۳۷۱ با تغييرات ساختار مديريتي جهاد دانشگاهي به سمت رياست جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي ايران منصوب شد كه اين مسووليت تا پايان دوره حياتش بر عهده وي بود.
در طي اين سال ها مراكز درماني متعددي تأسيس و گروه هاي مختلف پژوهشي را راه اندازي كرد كه در آن ميان پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي يكي از مهمترين اين مراكز بود.
پژوهشكده رويان جهاددانشگاهي خرداد ماه ۱۳۷۰ با مديريت دكتر كاظمي رسما فعاليت خود را آغاز كرد و تاكنون هزاران زوج نابارور با بهره مندي از خدمات اين مركز پيشرفته درمان ناباروري صاحب فرزند شده اند. دكتر كاظمي در همين دهه و هم زمان با مديريت جهاد دانشگاهي علوم پزشكي ايران و پژوهشكده رويان در دانشگاه تربيت مدرس به ادامه تحصيل در رشته علوم تشريح با گرايش جنين شناسي پرداخت و در سال ۱۳۷۶ با رتبه ممتاز موفق به اخذ درجه دكتري شد.

دانش فراوان، هوش سرشار، توان مديريتي بالا از يك سو و تعهد،‌ اخلاص و ايمان هميشگي او به خداوند متعال از سويي ديگر سبب شد تا در دوران حيات كوتاهش در دو حوزه مديريتش موفقيت هاي چشمگيري همچون گسترش روشهاي پيشرفته درمان ناباروري، ‌توليد و تكثير و انجماد سلولهاي بنيادي جنيني و همانند سازي (كلونينگ) ‌حيوانات را رقم بزند.

او در اعتلاي نام ايران در عرصه هاي بين المللي نيز با ثبت اين پيشرفت ها، حضور در كنگره هاي متعدد بين المللي و ابتكار برگزاري جشنواره بين المللي رويان سهمي از ياد نرفتني دارد.

انتهای پیام