پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

در دانشگاه حکیم سبزواری انجام شد: امکان سنجی و طراحی سیستم تصفیه پساب پالایشگاهی به کمک بازیافت حرارت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46011
چهارشنبه، ۴ دی، ۱۳۹۸ | 14:31

در دانشگاه حکیم سبزواری انجام شد: امکان سنجی و طراحی سیستم تصفیه پساب پالایشگاهی به کمک بازیافت حرارت

محققان دانشگاه حکیم سبزواری در پژوهشی به امکان سنجی فنی، اقتصادی و طراحی سیستم تصفیه پساب پالایشگاهی به کمک بازیافت حرارت پرداختند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر دیمی دشت بیاض استادیار و عضو هیأت علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری، گفت: یکی از عمده مشکلات پالایشگاهی عدم امکان دفع پساب به محیط زیست به دلیل آلودگی آن است که در این پژوهش با استفاده از اتلافات حرارتی موجود در پالایشگاه و با توجه به مشخصات نمونه پساب‌های آزمایش شده، اقدام به مدل سازی سیستم مذکور شده است.

وی افزود: در این کار تحقیقاتی به‌کارگیری بخار فشار پایین پالایشگاه هاشمی نژاد در سیستم آب شیرین کن به روش multi effect desalination with thermal vapor compressor (MED-TVC ) بررسی و از روش بهینه سازی چندگانه ( multi objective optimization) در بهینه سازی پارامترهای مؤثر در سیستم MED-TVC استفاده شد.

دیمی دشت بیاض تصریح کرد: نتایج حاصل از این پژوهش در مقاله‌ای با عنوان Multi objective optimization of using the surplus low pressure steam from natural gas refinery in the thermal desalination process در مجله معتبر Journal of Cleaner Production با IF= 6.395 که جزو  ۱۰درصد مجلات برتر زمینه ترمودینامیک و دارای رتبه Q 1 در نشریات علمی است به چاپ رسیده است.

این مقاله بخشی از نتایج حاصله از پایان نامه ادریس طیبان، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک-تبدیل انرژی زیر نظر دکتر دیمی دشت بیاض است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

غلظت جیوه در شگ ماهیان جنس Alosa در سواحل جنوبی خزر بررسی شد

ساخت میز ارتعاشی با ظرفیت بالا در دانشگاه حکیم سبزواری

بومی سازی تولید هیدوژن از انرژی های نو و ذخیره آن در خطوط انتقال گاز طبیعی در کشور

طراحی توربین گاز با سوخت ترکیبی استاندارد در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها