- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

یافته شیمیدانان ایرانی نشان داد: امکان انتخاب فراورده ها با تغییر عدد اکسایش کاتالیزور طلا

براساس یافته های تیمی از شیمیدانان ایرانی و آلمانی، تغییر عدد اکسایش فلز مرکزی کاتالیزور طلا بر روی نوع فراورده تشکیل شده تأثیرگذار است.

به گزارش دیده بان علم ایران در این مطالعه، دکتر علیرضا آریافرد و دکتر کاوه فرشادفر، اعضای هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دکتر استفان هشمی از موسسه شیمی آلی دانشگاه هیدلبرگ و همکارانشان نشان دادند که ترکیباتی آلی در حضور کاتالیزور طلا(III) با یکدیگر واکنش داده و فراورده آسیل ایندول (۶) را تولید می کنند ولی در همان شرایط و با تغییر کاتالیزور به طلا(I)، فراورده کینولین اپوکسید (۷) تشکیل می شود.

مکانیسم تشکیل این دو فراورده با تغییر کاتالیزور طلا با استفاده از نرم ­افزار گوسین و بهره­ گیری از محاسبات DFT (نظریه تابع چگالی) ردیابی شده ­است. به دلیل ناپایداری حدواسط های تشکیل شده در طول فرآیند واکنش ­ها، پی بردن به چنین مکانیسمی­ بدون کمک گرفتن از محاسبات DFT غیرممکن است.

محاسبات DFT نشان داده ­است که هر دو کاتالیزور طلا یک حدواسط مشترک (گونه ۳) را در طول فرآیند تشکیل می­ دهند.

این گونه در حضور کاتالیزور طلا(III) حدواسط ۴ را تشکیل داده که این حدواسط با طی کردن مراحل شیمیایی مختلف فراورده ۶ را تولید می­کند. برخلاف آن، کاتالیزور طلا(I) تشکیل حدواسط ۵ را مطلوب کرده که این حد واسط به راحتی فراورده ۷ را تولید می­ کند. به عبارت دیگر، اگر کاتالیزور طلا(III) باشد، مسیر ۱ سد انرژی پایین­ تری نسبت به مسیر ۲ دارد، در صورتی­ که کاتالیزور طلا(I) مسیر ۲ را جهت رسیدن به فراورده تسهیل می­کند.

این پژوهش نتیجه کارهای تحقیقاتی دکتر آریافرد، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی و دانشگاه UTAS استرالیا و دکتر کاوه فرشادفر، پژوهشگر پسادکتری و همکارانشان از دانشگاه هایدلبرگ (کشور آلمان) بوده که نتایج آن در نشریه Angewandte Chemie منتشر شده است.

انتهای پیام