سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

یافته شیمیدانان ایرانی نشان داد: امکان انتخاب فراورده ها با تغییر عدد اکسایش کاتالیزور طلا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:46008
چهارشنبه، ۴ دی، ۱۳۹۸ | 14:06

یافته شیمیدانان ایرانی نشان داد: امکان انتخاب فراورده ها با تغییر عدد اکسایش کاتالیزور طلا

براساس یافته های تیمی از شیمیدانان ایرانی و آلمانی، تغییر عدد اکسایش فلز مرکزی کاتالیزور طلا بر روی نوع فراورده تشکیل شده تأثیرگذار است.

به گزارش دیده بان علم ایران در این مطالعه، دکتر علیرضا آریافرد و دکتر کاوه فرشادفر، اعضای هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دکتر استفان هشمی از موسسه شیمی آلی دانشگاه هیدلبرگ و همکارانشان نشان دادند که ترکیباتی آلی در حضور کاتالیزور طلا(III) با یکدیگر واکنش داده و فراورده آسیل ایندول (۶) را تولید می کنند ولی در همان شرایط و با تغییر کاتالیزور به طلا(I)، فراورده کینولین اپوکسید (۷) تشکیل می شود.

مکانیسم تشکیل این دو فراورده با تغییر کاتالیزور طلا با استفاده از نرم ­افزار گوسین و بهره­ گیری از محاسبات DFT (نظریه تابع چگالی) ردیابی شده ­است. به دلیل ناپایداری حدواسط های تشکیل شده در طول فرآیند واکنش ­ها، پی بردن به چنین مکانیسمی­ بدون کمک گرفتن از محاسبات DFT غیرممکن است.

محاسبات DFT نشان داده ­است که هر دو کاتالیزور طلا یک حدواسط مشترک (گونه ۳) را در طول فرآیند تشکیل می­ دهند.

این گونه در حضور کاتالیزور طلا(III) حدواسط ۴ را تشکیل داده که این حدواسط با طی کردن مراحل شیمیایی مختلف فراورده ۶ را تولید می­کند. برخلاف آن، کاتالیزور طلا(I) تشکیل حدواسط ۵ را مطلوب کرده که این حد واسط به راحتی فراورده ۷ را تولید می­ کند. به عبارت دیگر، اگر کاتالیزور طلا(III) باشد، مسیر ۱ سد انرژی پایین­ تری نسبت به مسیر ۲ دارد، در صورتی­ که کاتالیزور طلا(I) مسیر ۲ را جهت رسیدن به فراورده تسهیل می­کند.

این پژوهش نتیجه کارهای تحقیقاتی دکتر آریافرد، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی و دانشگاه UTAS استرالیا و دکتر کاوه فرشادفر، پژوهشگر پسادکتری و همکارانشان از دانشگاه هایدلبرگ (کشور آلمان) بوده که نتایج آن در نشریه Angewandte Chemie منتشر شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فصلنامه «شیمی آلی» به زبان فارسی منتشر شد

دکتر حکیم الهی، استاد شیمی دانشگاه های شیراز و تایوان درگذشت

پیکر مرحوم دکتر بکاولی، استاد شیمی دانشگاه فردوسی مشهد تشییع شد

یادی از نخستین دکتر شیمی ایران در بیستمین سالگرد درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها