جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

در دانشگاه تهران محقق شد: تولید مکمل پروبیوتیک ضداسهال گوساله شیرخوار

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45999
دوشنبه، ۲ دی، ۱۳۹۸ | 14:50

در دانشگاه تهران محقق شد: تولید مکمل پروبیوتیک ضداسهال گوساله شیرخوار

محققان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران موفق به ساخت مکمل ضد اسهال گوساله شیرخوار بر پایه آنتی‌بادی و پروبیوتیک شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، اسهال عمده‌ترین بیماری و عامل خسارت در گوساله‌های شیرخوار است. ای‌کلای انتروتوکسیژنیک K99 یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زای مرتبط با اسهال شناخته می‌شود و ایمنوگلوبین‌های زرده تخم‌مرغ(IgY) به‌همراه پروبیوتیک‌ها به‌ عنوان یک جایگزین ارزان برای آنتی‌بیوتیک‌ها جهت پیشگیری و درمان عفونت‌ها است.

هدف از این فناوری، تهیه IgY اختصاصی علیه ای‌کلای K99 و تعیین دوز بهینه آن همراه با پروبیوتیک‌ها و سپس تعیین اثر آنها در گوساله‌های شیرخوار است. مکمل پروبیوتیکی حاوی هفت گونه باکتری انتروکوکوس فاسیوم، پدیوکوکوس اسیدی لاکتی‌سی، استرپتوکوکوس ترموفیلوس، لاکتوباسیلوس بولگاریکوس، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، بیفیدوباکتریوم بیفیدیوم) می‌باشد که دوز مناسب برای استفاده از پودر زرده تخم‌مرغ، یک گرم تعیین شده است.

بر اساس این پژوهش، محصول تولیدی سبب بهبود وزن روزانه، سلامت و ایمنی و کاهش شیوع اسهال در گوساله‌های شیرخوار می‌شود. بنابراین، فراورده حاضر می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش شیوع اسهال و جایگزین کارآمدی برای کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در گوساله‌های شیرخوار شود.

این دستاورد پژوهشی که از سوی دکتر آرمین توحیدی، عضو هیأت علمی گروه دامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، دکتر مهدی ژندی، عضو هیأت علمی گروه دامپروری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر ناهید مژگانی، عضو هیأت علمی مؤسسه رازی و امیر کرم‌زاده دهاقانی، دانشجوی دوره دکتری ارائه شده در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت رونمایی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها