پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

مدل مهندسی ماهواره مکعبی نصیر۱ ساخته شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45996
دوشنبه، ۲ دی، ۱۳۹۸ | 14:16

مدل مهندسی ماهواره مکعبی نصیر۱ ساخته شد

مدل مهندسی ماهواره مکعبی نصیر۱ برای انجام سه ماموریت اصلی در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، ماهواره‌های مکعبی در دهه اخیر از سوی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان در عرصه صنعت فضایی با اقبال چشمگیری روبرو شده است. این اقبال از یک طرف با توجه به قابلیت ها و انعطاف بالای این پلتفرم در اجرای ماموریت های مختلف بوده و از طرف دیگر مربوط به قیمت پایین‌تر و طراحی ساده‌تر و نیاز به زیرساخت های بسیار کمتر در مقایسه با پلتفرم های متداول ماهواره‌ای است.

حامد علی صادقی، مدیر پروژه ماهواره مکعبی نصیر ۱، درخصوص این ماهواره، اظهارداشت: ماهواره مکعبی نصیر۱ از واحد استاندارد ۳ U که هر U معادل ابعاد ۱۰ در ۱۰ در ۱۰ سانتی متر مکعب و جرمی معادل با ۱.۳۳ کیلوگرم است، بهره می‌برد. در واقع ماهواره مکعبی نصیر ۱، ابعادی برابر با ۱۰ در ۱۰ در ۳۴ سانتی متر مکعب و وزنی برابر با ۴ کیلوگرم دارد.

وی افزود: ماهواره مکعبی نصیر ۱، برای انجام سه ماموریت اصلی در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین و شیب‌مداری ۷۸.۸ درجه طراحی و ساخته شده است، این ماموریت ها شامل کنترل ترافیک هوایی برای کنترل ترافیک و دریافت اطلاعات هواپیماهای پروازی در منطقه و ارسال آن به ایستگاه‌های زمینی، لینک بین ماهواره ای برای انتقال داده های دریافت شده از هواپیماها و یا اطلاعات ضروری ماهواره به زمین در هنگام نبود دسترسی به ایستگاه زمینی مورد نظر از طریق انتقال آن به ماهواره دوم و امکان ایجاد منظومه‌های ماهواره ای، و خروج از مدار به وسیله مکانیزم بادبان تولید درگ (نیرویی که در اثر اصطحکاک جسم با هوا به وجود می‌آید) برای جلوگیری از تبدیل شدن به زباله فضایی بوده و امکان استفاده از مدارهای فضایی با ارزش را در آینده را فراهم می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افزود: این ماهواره برای تامین لوازم و شرایط مورد نیاز محموله‌های مختلف دارای زیرسیستم‌های استانداردی است که زیرسیستم مخابرات و تعیین موقعیت ( GPS )، زیرسیستم تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، زیرسیستم مدیریت داده و فرمان، زیرسیستم تامین توان انرژی، زیرسیستم سازه و مکانیزم و زیرسیستم کنترل حرارت غیرفعال از آن جمله است.

وی در خصوص تاریخچه آغاز این فعالیت‌ها گفت: ماهواره مکعبی نصیر۱ به همت دانشجویان دانشگاه صنعتی‌ خواجه‌ نصیرالدین‌ طوسی تهران و برای شرکت در مسابقه دانشجویی مکعب ایرانی، طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: تیم دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی پس از رقابت تنگاتنگ با سایر رقبا در نهایت موفق به کسب رتبه سوم مسابقه و دریافت مجوز ورود به مرحله پایانی مسابقه شد.

در مرحله پایانی سه تیم برتر با حمایت مالی سازمان فضایی مدل مهندسی طرح های خود را ساخته و آزمایش می کنند. در این مرحله تیمی که موفق به گذراندن تمام آزمایش ها و آزمون‌های تحویل‌گیری سازمان فضایی شود به عنوان برنده نهایی مسابقه تعیین خواهد شد. در حال حاضر تیم ماهواره مکعبی نصیر ۱، در حال انجام آزمایش‌های نهایی و تحویل مدل مهندسی آن به سازمان فضایی است.

در این پروژه دانشجویان دانشکده‌های هوافضا، برق و کامپیوتر به سرپرستی حامدعلی صادقی و همکاری و مشاوره مهران میرشمس از دانشکده هوافضا (آزمایشگاه تحقیقات فضایی)، هادی علی‌اکبریان از دانشکده برق و مسعود ده‌یادگاری از دانشکده کامپیوتر حضور دارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

شورای عالی فضایی پس از یک سال تشکیل جلسه می دهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها