پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد: اعطای هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به دانش بنیان ها/

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45960
دوشنبه، ۲۵ آذر، ۱۳۹۸ | 18:34

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد: اعطای هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به دانش بنیان ها/

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در دوره سوم فعالیت صندوق تلاش کردیم که صندوق نوآوری را به هاب تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان تبدیل کنیم.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی وحدت در نشستی خبری که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد در تشریح عملکرد یک ساله هیات عامل سوم این صندوق گفت: ماموریت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان و توسعه فناوری در کشور است. در یک سال گذشته یعنی از پایان آبان ۹۷ تاکنون در حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است که بیش از ۱.۵ برابر پرداختی سال‌های قبل بوده است. همچنین زمان رسیدگی به طرح‌ها در صندوق نوآوری کوتاه‌تر شده است.

وی با اشاره به حضور دفاتر نوآوری چند بانک کشور در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: هم‌اکنون دفاتر نوآوری چندین بانک خوب کشور در صندوق ایجاد شده است و تعامل خوبی میان سیستم بانکی و شرکت‌های دانش بنیان برقرار شده است.

کاهش صف‌های اخذ تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی

وحدت در ادامه با اشاره به کاهش صف‌های طولانی برای اخذ تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ظرفیت صندوق‌های پژوهش و فناوری در دوره جدید فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش یافته است و با تشکیل صندوق‌های پژوهش و فناوری، صف‌های طولانی برای گرفتن تسهیلات از صندوق نوآوری از بین رفته است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تشریح خدمات دیگر این صندوق در قبال شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور خاطرنشان کرد: از جمله خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه ضمانت‌نامه است که تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه در این رابطه صادر شده است. شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌های زنده و پویایی هستند که با سایر حوزه‌های کشور قابل مقایسه نیستند و بر اساس همین پویایی میزان معوقات شرکت‌های دانش بنیان کاهش یافته و به حدود ۸ درصد رسیده است. به عبارت دیگر جریان زنده ارائه تسهیلات، باعث کاهش معوقات شرکت‌های دانش بنیان شده است.

وحدت در خصوص ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به مقوله سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان نیز گفت: در گذشته صندوق نوآوری به صورت مستقیم وارد حوزه سرمایه‌گذاری می‌شد اما در دوره جدید از مدل هم‌سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنیم؛ به این شکل که دو بازیگر جدید یعنی صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی به اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور اضافه شده‌اند و صندوق نوآوری و شکوفایی از این طریق به میزان یک چهارم تا چهار برابر، در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت می‌کند.

تشریح خدمات صندوق نوآوری در حوزه توانمندسازی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره کمک‌های بلاعوض این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان گفت: خدمات توانمندسازی صندوق به صورت بلاعوض به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود. میزان کمک‌های بلاعوض صندوق نوآوری به شرکت‌ها در سال جاری بیش از ۵۰ برابر سال‌های گذشته بوده است. از دیگر خدمات صندوق نوآوری در زمینه توانمندسازی می‌توان به حمایت از حضور نزدیک به هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در ۱۵۱ نمایشگاه داخلی و خارجی، حمایت از اعزام ۱۷ هیات تجاری به کشورهای مختلف و برپایی پاویون شرکت‌های دانش بنیان در ۳۷ نمایشگاه داخلی اشاره کرد. نزدیک به ۸۰ درصد هزینه‌های شرکت در این نمایشگاه‌ها به صورت بلاعوض به شرکت‌های ارائه شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در دوره سوم فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش شده که این صندوق به هاب تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شود درباره رویدادهای ارائه نیازهای فناورانه که با حمایت صندوق برگزار شده است گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون ۹ رویداد جامع ارائه نیازهای فناورانه برای بهم‌رسانی شرکت‌های دانش بنیان و صنایع بزرگ برگزار کرده است. کار صندوق، برگزاری رویدادها و پیگیری تفاهم نامه‌های امضا شده در رویدادها است. حتی بخشی از پرداخت هزینه کارگزارها، به عقد قرارداد موکول شده است.

وحدت ادامه داد: نزدیک به ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در مجموعه رویدادهای صندوق نوآوری حضور پیدا کرده‌اند. صندوق از آموزش به شرکت‌ها تا ارائه مشاوره به آنها در هر موضوعی که در آن فعالیت دارند، حمایت می‌کند. در سال ۹۸ به صورت میانگین با احتساب روزهای تعطیل، هر دو روز یک رویداد در صندوق نوآوری برگزار شده است. این حجم از عملکرد صندوق نوآوری با همان نیروهای انسانی و کمیت گذشته انجام شده است.

عملکرد صندوق‌های پژوهش و فناوری

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره عملکرد صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز گفت: در یک سال گذشته و بر اساس آیین نامه‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری، مجوز برخی از آنان لغو و برخی دیگر توسعه یافتند. کیفیت و کمیت فعالیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری همزمان با هم دنبال می‌شود و منابعی که تاکنون در اختیار آنها قرار گرفته قابل مقایسه با گذشته نیست. تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری در اختیار این صندوق‌ها قرار گرفته است. صندوق‌های پژوهش و فناوری نهادهای غیر دولتی هستند و ما بسته‌های آموزشی و مشاوره برای ارتقای عملکرد آنها و توانمندسازی‌شان ارائه می‌کنیم.

وی درباره بسته همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با پارک‌های علم و فناوری نیز گفت: حمایت از شتابدهنده‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری، توسعه حوزه خدمات و مشارکت در حل مسایل و چالش‌های اساسی کشور، ارائه گرنت و حمایت از فناوری‌های آینده از جمله محورهای فعالیت ما است. در همین راستا برای حمایت از شتابدهنده‌های دانش بنیان در چند ماه آینده حرکت جدی ایجاد خواهد شد. البته ضوابط گرنت فناوری نیز در حال تکمیل است و در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی که نیاز به حضور و حمایت جدی دارند، فعالانه حضور خواهیم داشت. ضمن اینکه شرکت‌های سرمایه‎‌گذاری خطرپذیر بورسی نیز به فضای کاری صندوق اضافه خواهند شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها