- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اطلاعیه مرجع ملی ایمنی زیستی درباره مخدر «گل»

در حالی که ارقام گیاهی اصلاح شده با روش های مهندسی ژنتیک که اصطلاحا تراریخته (ترنس ژنیک) خوانده می شوند، کاملا مشخص و محدود به برخی گونه های زراعی و باغی است، مدتی است که ادعای عجیبی مبنی بر واردات بذر تراریخته ماده مخدر «گل» از سوی برخی در رسانه ها مطرح می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر بهزاد قره یاضی، مرجع ملی ایمنی زیستی در اطلاعیه ای با اشاره به مطالب عجیبی که اخیرا در فضای مجازی و رسانه­ های گروهی منتشر و در آنها ادعا شده است که «ماده مخدر گل تراریخته است» آورده است: «ضمن قدردانی از نیروی انتظامی و کلیه نهادها و عزیزانی که برای مبارزه با مواد مخدر در کشور در تلاش هستند، خبر تراریخته بودن ماده مخدر گل تکذیب می شود و به استحضار می رساند که مواد تراریخته با هدف افزایش ارزش غذایی محصول، فواید محیط زیستی، افزایش بازدهی و تحمل به تنش هایی همچون خشکی و شوری تولید می­ شوند.

در حال حاضر به جز ذرت ، سویا، کلزا، پنبه و فراورده های آنها هیچ محصول ترایخته دیگری در کشور وجود ندارد و همه این محصولات نیز وارداتی هستند.

امید است در آینده نزدیک شاهد تولید ملی محصولات تراریخته توسط دانشمندان و پژوهشگران کشورمان باشیم.»

طبق آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۸ مجموعا ۱۹۱٫۷ میلیون هکتار از اراضی زراعی دنیا در کشورهای مختلف توسعه یافته و در حال توسعه زیر کشت محصولات تراریخته رفته که نسبت به سال قبل ۱٫۹ میلیون هکتار افزایش داشته است. با وجود تایید سلامت و ایمنی محصولات تراریخته از سوی مراجع جهانی سلامت از جمله سازمان بهداشت جهانی و مصرف گسترده این محصولات در کشورهای مختلف از جمله ایران، اقدامات مشکوک جریانی خاص که با ادعاهای غیرعلمی علیه این فناوری در رسانه ها و فضای مجازی تبلیغ می کند مانع از تولید این محصولات در داخل کشور شده است.

انتهای پیام