جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: بسیاری از دانشجویان انتقالی به کانون‌های قدرت وصلند!/شرایط دانشگاه بحرانی است!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45911
چهارشنبه، ۲۰ آذر، ۱۳۹۸ | 13:19

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: بسیاری از دانشجویان انتقالی به کانون‌های قدرت وصلند!/شرایط دانشگاه بحرانی است!

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی‌ با اشاره به انتقال دانشجویان بین‌الملل، گفت: از روزی که مسئولیت ریاست دانشگاه را برعهده گرفتم در پی مسدود کردن این روزنه هستم، چراکه این مساله را دور از عدالت آموزشی می‌دانم. البته در این مسیر تحت فشار زیادی قرار گرفتم چرا که بسیاری از این دانشجویان انتقالی به کانون‌های قدرت وصلند و رانت های گوناگونی دارند، با این حال هیات رییسه دانشگاه برای مقاومت در برابر این فشارها و مسدود کردن این مسیر مصمم است.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی که شامگاه سه شنبه در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در تالار اجتماعات دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سخن می گفت، انتقاد دانشجویان از تحمیل دانشجو خارج از ظرفیت دانشگاه و افزایش ناگهانی ظرفیت‌ها را به‌حق دانست و گفت: این مساله بار مالی بالایی به دانشگاه تحمیل کرده و ما نیز مخالف جدی آن هستیم و از شما دانشجویان می خواهیم که در این هماورد همراه و پشتیبان ما باشید. متاسفانه یک رفتار پوپولیستی در مجلس شکل گرفته که کشور را با نسخه ای غیرمنطقی و غیرعلمی به سمتی می‌برند که در آینده نه چندان دور با بحران اشتغال روبرو خواهیم بود.

وی با ابراز این عقیده که در شرایط فعلی هرگونه افزایش ظرفیت در دانشگاه‌های کشور، اقدامی غیرکارشناسانه و به نوعی خیانت به شرایط ملی کشور است، گفت: یک جنبش پرشور دانشجویی می تواند اینگونه مصوبات را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش ۳۸ درصدی ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در کنکور۹۸

زالی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۹۸ با افزایش ۳۸ ظرفیتی پذیرش دانشجو روبرو بودند، ادامه داد: در همین راستا ۴۹۰ دانشجوی خارج از ظرفیت به دانشگاه ما تحمیل شد که بار مالی حاصل از این مساله تنها برای ترم اول ۱۸ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به مشکلات مالی دانشگاه، گفت: با این وجود معتقدم پرستیژ دانشگاه شهید بهشتی باید حفظ و احیا شده و بخشی از رسالت امروز ما همین است.

۲۳۵۰ دانشجوی دانشگاه در نظام بودجه‌ریزی دیده نشده اند

زالی درخواست دانشجویان مبنی بر شفافیت مالی دانشگاه را تایید کرد و گفت: ۲۳۵۰ دانشجوی ما در نظام بودجه ریزی دیده نشده اند که همین مساله بار مالی حدود ۷۳ میلیارد تومان به دانشگاه تحمیل کرده است. همچنین در حوزه اعتبارات آموزشی تا انتهای سال ۹۸ با ۱۷۵ میلیارد تومان کسری روبرو هستیم که اگر مرتفع نشود این رقم در سال آینده به ۲۵۲ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه این روزها بنده در مجلس به دنبای احقاق حقوق دانشگاه هستم، گفت: بدهی دانشگاه تا پایان شهریور ۹۸ حدود ۹۹۰ میلیارد تومان است که مطالبات کارانه‌ای اعضای هیات علمی و پرسنل را نیز شامل می شود که در این زمینه با ۲۳۰ میلیارد کسری روبرو هستیم.

طلب ۸۳۰ میلیارد تومانی دانشگاه از بیمه‌ها

وی با اشاره به طلب ۸۳۰ میلیارد تومانی دانشگاه از بیمه‌ها، گفت: این طلب از نیمه ۹۶ به روی هم تلنبار شده و مشکلات زیادی ایجاد کرده، در این میان برخی راهکار را تعدیل نیرو می دانند که از نظر بنده به هیج عنوان عادلانه نیست، این درحالیست که طی چند ساله گذشته ۱۵۰۰ نیروی دانشگاه تعدیل شده اند.

بحران کمبود هیات علمی در دانشگاه

وی با تایید بحران کمبود نیروی هیات علمی در دانشگاه، گفت: در حال حاضر ۱۴۴۶ هیات علمی داریم که با این وجود در بسیاری از دانشکده ها مانند پرستاری و توانبخشی وضعیت کمبود هیات علمی بحرانی است، به گونه ای که دانشگاه ۲۹۱۰ هیات علمی کم دارد و با تمام تلاشهای صورت گرفته دو ماه اخیر تنها مجوز جذب ۵۹ هیات علمی اخذ شده که به هیچ عنوان جوابگو نیست.

بیمارستان‌ها با کمبود نیروی پرستار روبرو هستند

دکتر زالی با اشاره به بحران کمبود نیروی پرستار و پرسنل بیمارستانی در دانشگاه گفت: کشور نیازمند جذب ۱۰ هزار پرستار است که متاسفانه این رقم به چهار هزار نفر تقلیل یافته و سهم ما از این رقم ۱۹۰ است که به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها نبوده و بنابراین بار جسمی و روانی بالایی به نیروها وارد می کند.

وی با بیان اینکه شرایط اداره دانشگاه بحرانی است، گفت: با این حال نباید در این شرایط نا امید باشیم باید به دنبال راه حل باشیم.

وی اولویت اول دانشگاه را آموزش و پژوهش دانست و گفت: در غیر اینصورت از تورنمنت جهانی جا می مانیم. متاسفانه امروز بار مسئولیتی سنگینی از نظر آموزش، پژوهش درمان و نظارت‌های بهداشتی بر دوش دانشگاه ها نهاده شده که از توان آنها خارج است.

طرح جدید وزارت بهداشت برای کاهش بار مسئولیتی دانشگاه‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیشنهاد ارایه شده به وزیر بهداشت برای سبکت‌تر شدن بار مسئولیتی دانشگاه‌ها برای رسیدگی بیشتر به آموزش و پژوهش، گفت: بر اساس این طرح مجموعا ستادی در تهران شکل گرفته و روسای ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران قائم مقام این ستاد در حوزه بهداشت و درمان شده تا بار از دوش دانشگاه‌ها برداشته شود.

البته طی حکمی که اخیرا از سوی وزیر بهداشت برای یکی از مشاورین وزارتخانه صادر شد، امیدواریم در آینده نزدیک دانشگاه‌های علوم پزشکی از این فربه بودن که عامل چالاک نبودن آنهاست، خارج شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اهدای عضو پس از مرگ کامل برای نخستین بار در خاورمیانه/دستاورد امیدبخش جراحان ایرانی برای بیماران در انتظار پیوند

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شد: راهکاری جدید برای جداسازی آنتی بیوتیک «آموکسی سیلین» از آب

/اختصاصی/یافته‌های پیمایش ملی کووید۱۹نشان داد:ایرانیان کمتر از متوسط دنیا خطر کرونا را درک کرده‌اند/پیام‌های متناقض و ادعای زودهنگام مسوولان درخصوص کنترل کرونا به شدت بر رفتارهای پیشگیرانه مردم تاثیر منفی گذاشت

انتخاب گزارش ویدیویی جراح ایرانی به عنوان مقاله برتر ژورنال فدراسیون بین المللی جراحی چاقی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها