جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

بررسی دستاوردها و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در صحن علنی مجلس/خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی قطع اینترنت به دانش بنیان ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45904
سه شنبه، ۱۹ آذر، ۱۳۹۸ | 13:46

بررسی دستاوردها و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در صحن علنی مجلس/خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی قطع اینترنت به دانش بنیان ها

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه از سوی نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش دیده بان علم ایران، در جلسه علنی امروز – سه شنبه ۱۹ آذر ماه – مجلس شورای اسلامی که به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد، دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزرای علوم و اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت.

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان با امنیت کشور گره خورده است

دکتر سید محمد صاحب‌کار خراسانی، رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی سخنانی در این جلسه تاکید کرد که کشور ما دارای بنیه علمی و نیروی انسانی قوی است و توجه به حوزه فناوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند تحولی بزرگ در ابعاد اقتصادی کشور ایجاد کند.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در سنگر مبارزه با تحریم‌ها قرار دارند، صنعت و کشاورزی امروز به صورت سنتی در داخل کشور اداره می‌شوند و تزریق نوآوری در آنها به بهره وری و افزایش رقابت پذیری این بخش‌ها می‌افزاید.

اعتقاد دولت به شرکت‌های دانش بنیان بسیار کم است

اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان بخصوص در زمان تحریم گفت: اعتقاد دولت به شرکت‌های دانش بنیان بسیار کم است و مجلس نیز باید با قوانین مصوب‌ از این شرکت‌ها حمایت کند.

وی گفت: بیش از دو دهه است که در ایران درباره‌ شرکت‌های دانش بنیان کار شده در ابتدا آنها در پارک‌های علم و فناوری مستقر بودند و تنها ماده قانونی مربوط به فعالیتشان ماده ۴۷ برنامه چهارم توسعه بود. بر اساس آن شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفتند بعد این قانون در سال ۸۲ با قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دائمی شد.

زیربنای اقتصاد دانش بنیان، پرورش نخبگان خلاق و ایده‌پرداز است

در ادامه این جلسه، حسین افشین معاون پژوهش‌های زیر بنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد که ترویج مدرک گرایی با شکل گیری اقتصاد دانش بنیان در تضاد بوده و آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید به سمت پرورش نخبگان ایده پرداز و خلاق پیش بروند.

وی با تبیین اهمیت شرکت‌های دانش بنیان از دیدگاه قوانین بالا دستی، بحث قانونگذاری و جایگاه مجلس در توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مشکلات و چالش‌های کلان پیش روی این شرکت‌ها، تعدد دستگاه‌های صدور مجوز را از مهمترین چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد.

در جریان بررسی دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه، سیده فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که باید در جهت تعیین یک متولی فرادستگاهی و وزارت خانه‌ای برای صدور مجوز و نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان پیش رفت.

وی افزور: امروز مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور بر فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان سایه افکنده است. به دنبال برگزاری جلسات متعددی در کمیسیون اقتصادی کشور و بررسی چالش های بانکی و بیمه‌ای که پیش روی شرکت‌های دانش بنیان قرار دارد ناامیدی و یاس حاصل شده است.

با قطعی اینترنت شرکت‌های دانش بنیان ۱۰ هزار میلیارد تومان ضرر کردند

همچنین افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت که ۱۶۳ ساعت اینترنت قطع شد که به دنبال آن نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها از نظر مالی ضرر کردند. دوستان ما در حال خروج از کشور هستند.

وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در کشور مشکلاتی دارند که برای حل آن اهتمام لازم وجود دارد. یکی از این مشکلات در حوزه بیمه است.

حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان منجر به ساخت و توسعه کشور می‌شود

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس هم تاکید کرد که بکارگیری دانش نخبگان و حمایت از اقتصاد دانش بنیان منجر به توسعه و پیشرفت کشور و افزایش توان ایستادگی در برابر فشارهای خارجی خواهد شد.

وی بیان کرد: مجلس در یک سال اخیر بحث حمایت از اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های نوآور را در دستور داشته و در این راستا جلسات متعددی را با حضور شرکت‌ها و افراد مختلف برگزار کرده است. در این جلسات مسائل مهمی مورد بحث قرار گرفته شده است.

مشکلات حوزه‌ ارزی شرکت‌های دانش بنیان برطرف شود

در همین ارتباط محمد مهدی فریدوند مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران خواستار حل مشکل تخصیص ارز به شرکت‌های دانش بنیان و صدور بیمه نامه‌های تخصصی و پیش بینی مشوق‌های مالی برای سرمایه گذاری در این شرکت‌ها شد.

وی گفت: امروز ۴ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حال فعالیت هستند که نیاز به حمایت بخش‌های مختلف از جمله مجلس برای تامین مالی و سرمایه گذاری دارند. شرکت‌های دانش بنیان برای اجرای قراردادهای خود احتیاج به ضمانت نامه دارند که آن از طریق صندوق‌های حمایتی تخصصی ارائه می‌شود. ولی متاسفانه برخی از دستگاهها از پذیرش این ضمانت‌نامه‌ها امتناع می‌کنند موضوعی که به پیگیری مراجع قانونی نیاز دارند.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استقلال کشور را تضمین می‌کند

درادامه این جلسه منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت که حمایت جدی از شرکت‌های دانش بنیان استقلال کشور و تولید ثروت را تضمین خواهد کرد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان امروزه فضای تولید را در حوزه تحصیلکردگان و دانش آموختگان رشته‌های مختلف علمی فراهم کرده‌اند. ما از سال‌های قبل زمینه را در وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری فراهم کردیم و شرکت‌های جوانی که اوایل دهه ۸۰ در مراکز رشد مستقر شدند مورد حمایت قرار گرفتند و با تلاش و دلسوزی مراکز رشد این اتفاق به خوبی پیشرفت.

توضیحات قائم مقام بانک مرکزی درباره تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان

همچنین اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی گزارشی از تسهیلات اعطایی بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان را ارائه کرد و گفت: تسهیلات پرداختی بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها در پایان مهر ۹۶، ۱۰۰ هزار و ۸۲۷ هزار میلیارد بوده و تسهیلات پرداختی در هفت ماهه اول امسال ۶۱ هزار و ۶۰۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به هفت ماهه سال ۹۷ رشد داشته است.

ثبت شرکت‌های دانش بنیان با سرعت بیشتری انجام می‌شود

ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک هم بابیان اینکه ثبت شرکت‌های دانش بنیان نسبت به سایر کشورها با سرعت بیشتری انجام می‌شود، گفت: شکی نیست که شرکت‌های دانش بنیان نقش مهمی در رشد و توسعه هر جامعه دارند و عنصر پیشران اقتصاد هستند. بر همین اساس همه مسئولان تکلیف دارند زمینه رشد و شکوفایی این شرکت‌ها را فراهم کنند.

مبالغ تخصیص داده شده برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باید در ریل اصلی خود هزینه شود

درادامه سید علی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد که علی رغم تمام اقدامات مثبت جهت حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان بر اساس برخی از گزارش‌ها بودجه تخصیص داده شده در محلی دیگر هزینه شده که باید به ریل اصلی خود بازگردد.

وی بیان کرد: ابتدا از هیات رئیسه مجلس برای آن که مطابق آیین نامه بعضا مسئولانی را دعوت می‌کند تا گزارشی از اقدامات خود به مجلس ارائه دهند تشکر می‌کنم. اما بنده می‌خواهم تا دقت لازم به عمل آید تا زمانی که مسئولان پشت تریبون خانه ملت قرار می‌گیرند هنجارهای نظام را نشکنند و اطلاعات غلط ارائه نکنند.

به دنبال حل مشکل مالیات شرکت‌های دانش بنیان هستیم

فرهاد دژ پسند، وزیر اقتصاد هم با بیان این که در جلساتی رفع مشکلات مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان و مشکلات گمرکی آنها مورد بررسی قرار گرفت و در قالب بخش‌نامه‌هایی به سازمان مالیاتی و گمرک ابلاغ شد گفت که ما در یک سال گذشته تلاش کردیم با شرکت‌های دانش بنیان و نوآور جلساتی برای شناسایی و رفع مشکلات آنها برگزار کنیم.

وی گفت: شکل گیری اقتصاد هوشمند یکی از موضوعاتی است که همواره بر آن تاکید داشتم اقتصاد هوشمند می‌تواند در مبارزه با فساد تاثیرگذار باشد که در این راستا شرکت‌های دانش بنیان تاثیر بسیاری دارند.

دژپسند با بیان این که شرکت‌های دانش بنیان نقش کلیدی در اقتصاد هوشمند دارند، گفت: در یک سال گذشته تلاش کردیم برای آشنایی و رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه جلساتی برگزار کنیم. در این راستا آیین نامه‌هایی هم تدوین شد که به مراجع مربوطه ارسال می‌شود. سند مهم بانکداری دیجیتال را برای بانک‌های مختلف ابلاغ کردیم. در این نقشه راه جایگاه ویژه‌ای برای استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان قائل شدیم.

وزیر اقتصاد درباره‌ی مالیات شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: با همکارانم در سازمان امور مالیاتی، جلساتی برای رفع مشکلات مالیاتی و گمرکی شرکت‌های دانش بنیان داشتیم. در همین باره بر اساس اختیاراتم بخشنامه‌هایی به سازمان مالیاتی و گمرکی ابلاغ کردم. برخی موارد هم به مقررات زدایی مربوط است که در هیات مقررات زدایی مطرح شد که به دنبال رفع این مشکلات هستیم.

دژپسند، وثیقه گذاری دارایی‌های نامشهود را یکی دیگر از موضوعات مطروحه درباره‌ی شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد و افزود:‌ در این باره کارگروهی در معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شده که ما هم از وزارت اقتصاد در آن نقش فعال داریم. برخی از نیازهای این شرکت‌ها مربوط به حوزه مالیات به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بر می‌گردد. ما در وزارت اقتصاد به دنبال بازنگری در این قانون هستیم که یکی از محورهای آن به شرکت‌های دانش بنیان برمی‌گردد که در تلاشیم این موضوع را رفع کنیم.

وی در پایان گفت: که شرکت‌های دانش بنیان و نوپا برای راه اندازی کسب و کار به مجوزهایی نیاز دارد که این فرایند تشکیل شرکت‌ها را کند می‌کند. یکی از مولفه‌های اساسی برای تقویت این شرکت‌ها توجه به این مسائل است. ما در درگاه ملی راه اندازی شده برای مجوزها در وزارت اقتصاد به شدت این موضوع را به عنوان محور مورد توجه قرار داده‌ایم.

کارگروه مشترکی برای رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش بنیان پیش بینی شد

مصطفی سالاری رئیس سازمان تامین اجتماعی هم با بیان اینکه این سازمان کارگروه مشترکی را برای رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش بنیان پیش بینی کرده است ، گفت: در جلسه‌ای که در مجلس با حضور نمایندگان استارت‌آپ‌ها و حوزه فناوری اطلاعات برگزار شد تفاهماتی صورت گرفت؛ از جمله اعتراضی به ضریب پیمان برای محاسبه حق بیمه وجود داشت که این ضریب تبدیل به لیست شود و ما این را یکی دو روز بعد از جلسه ابلاغ کردیم. همچنین این موضوع نیز ابلاغ شد که شعب اختصاصی در تهران و استان‌های دیگر برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شود.

شرکت‌های دانش بنیان عامل پیروزی در جنگ اقتصادی هستند

همچنین نوید نجاتبخش موسس و رئیس شرکت دانش بنیان بهیارصنعت و پرتوسازان سپاهان، اقتصاد دانش بنیان را تنها راه نجات اقتصاد کشور دانست و گفت که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند عامل پیروزی ما در جنگ اقتصادی باشند.

وی گفت: در سطح جهانی توجه دولت‌ها به ترغیب فعالان اقتصادی برای حضور در حوزه‌های دانش بنیان است. در چند سال گذشته کل رقم معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان بسیار اندک بوده که همان هم در پیش نویس لایحه جدید حذف شده است.

باید در بعد تبدیل اختراعات به نوآوری با جدیت بیشتری عمل کنیم

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم تاکید کرد که باید در بخش حمایت از اختراعات و تبدیل آنان به نوآوری و محصولی نوین سرعت بیشتری داشته و توجه ویژه‌ای به این بخش کنیم.

وی بیان کرد: از زحمات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم در بحث حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تشکر می‌کنم. اما بر اساس گزارش‌ها ضریب پیشرفت مناسبی با توجه به مقتضیات کشور در این حوزه نداریم.

شرکت‌های دانش بنیان با چالش نقدینگی مواجه هستند

درادامه این جلسه رسول رمضانیان مدیرعامل شرکت سودا فناور رایانه ماندگار با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان با چالش نقدینگی مواجه هستند تاخیر در پرداخت تعهدات این شرکت‌ها را از جمله دلایل این چالش دانست.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در انجام تعهدات قراردادها گفت: بعضا دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی در تخصیص مبالغ قراردادها با تاخیر عمل می‌کنند. شرکت‌های دانش بنیان نیز عموما با چالش نقدینگی مواجه هستند. ما نمی‌توانیم با سررسید چند ساله حقوق بدهیم. گاهی هم با وجود تسویه دستگاه‌های دولتی پیمانکاران از تسویه خودداری می‌کنند که پیشنهاد می‌شود خوش حسابی پیمانکاران به عنوان معیار ارزیابی کیفی در مناقصات لحاظ شود.

اقتصاد دانش بنیان از نیازهای ضروری کشور است

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه باید خلاءهای قانونی در حوزه اقتصاد دانش بنیان شناسایی شده و در جهت رفع آنان حرکت کنیم، بیان کرد:‌ امروز اقتصاد دانش بنیان از نیازهای اساسی کشوری و مطالبات رهبری بوده است. یکی از راه‌هایی که می‌تواند برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد اشتغال کند توسعه‌ی شرکت‌های دانش بنیان است.

کارگروهی برای حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شود

همچنین مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس خواستار تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان شد و گفت: نکته مهم این است که نیروهای علمی و دانش بنیان باید مورد توجه قرار گیرند. در این جلسه مسائلی در رابطه با مشکلات این شرکت‌ها مطرح شد از جمله در حوزه تامین اجتماعی، فضای کسب و کار، مالیات، گمرک و مجوزها اما مگر غیر از دولت این موضوع به جای دیگری ربط دارد؟ چرا باید کاری کنیم فضای کسب و کار مشکل پیدا کند؟ دولت می‌تواند لایحه فوریتی در این باره به مجلس بیاورد و مشکلات را حل کند.

جوانان ما را در مقابل با تحریم مصون نگه می‌دارند

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور هم با درخواست حمایت از مجلس برای توجه به بودجه شرکت‌های دانش بنیان در سال آینده گفت که باید به جوانان اعتماد کنیم چون آنها هستند که ما را در مقابله با تحریم مصون می‌کنند.

وی گفت: ما هر سال نفت را می‌فروشیم و جنس وارد می‌کنیم. کاری که در اقتصاد به آن نفرین منابع گفته می‌شود. بررسی شود که چرا کشورهای دارای منابع زیرزمینی پیشرفت نمی‌کنند. ما باید به نیروی انسانی به عنوان پایه اقتصاد نگاه کنیم که اگر آنها فراموش شوند همین بساط می‌مانند.

ستاری با اشاره به قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب مجلس افزود: امروز ما ۴۷۰۰ شرکت دانش بنیان و بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان فروش شرکت‌ها آن هم برای سال گذشته داشتیم که امسال رشد بیشتری خواهیم داشت . بیش از ۳۰۰۰ شغل ایجاد شد.

وی با بیان این که استارت آپ‌ها تامین کننده نیروی‌ انسانی هستند افزود: باید بتوانیم در زمینه بیو تکنولوژی، آی سی تی، نانو و سلول‌های بنیادین هم اقداماتی انجام دهیم که این ها همه در اکوسیستم جدید شدنی است. ما اکوسیستمی داریم که بیش از صد سال بر پایه‌ی فروش نفت بوده است. ساختارهای ما وارداتی است. مردم ما به جوانی که در جیبش پول است اهمیت می‌دهند. بانک‌ها هم همین هستند. باید به ساختارها و فرهنگ تغییر کند . ما ۵ سال جنگیدیم که به اینجا رسیدیم. اگر می‌خواهید با تحریم‌ها مقابله کنید باید از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود.

ستاری با بیان این که ۹۸ درصد داروهای مصرفی کشور تولید داخل است گفت: باید این موضوع را به سایر بخش‌ها همچون آی سی تی نفت و انرژی وصل دهیم این منوط به حمایت مجلس و دولت است. البته که دولت موارد خوبی برای اقتصاد دانش بنیان دیده. ما از مجلس می خواهیم حمایت کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این که در کشور ما نیروی انسانی توانمندی وجود دارد گفت: صد سال اقتصاد ما بر اساس واردات شکل گرفت باید برای رشد اقتصاد دانش بنیان از بازار این شرکت‌ها صیانت کرد. آنها خط مقدم سربازهای مبارزه هستند و نیاز به حمایت دارد. حمایتی که فقط مالی نیست. اگر می‌خواهیم بچه‌های ما مهاجرت نکنند باید از آنها حمایت کنیم. البته سالی حدود ۷۰۰ نفر از جوانانمان که در صد دانشگاه برتر دنیا تحصیل می‌کردند به کشور بر می‌گردد که می‌توانیم از دانش آنها بخصوص در شرایط فعلی برای مقابله با تحریم استفاده کنیم.

ستاری درباره صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق زیرمجموعه معاونت علمی نیست ما یک عضو این صندوق هستیم. البته اکنون وضعیت آن نسبت به گذشته خوب شده است . تنها سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان وام بانکی گرفته‌اند.

وی با اشاره به عزم رئیس جمهور برای راه اندازی کارخانجات نوآوری در استان ها برای استفاده از جوانان خلاق گفت: اگر آموزش به اقتصاد متصل نشود فایده‌ای برای کشور ندارد. باید جهت گیری دانشگاهیان بر اساس اقتصاد باشد. در حوزه دانش اتفاقات خوبی در کشور رخ داد. ما باید بدانیم که نفت هیچ اهمیتی ندارد بلکه دانش بر نفت مهم است. این باید تبدیل به یک فرهنگ شود. باید از نیروی انسانی فوق‌العاده در کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها