- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رییس سازمان زمین شناسی خبر داد: احتمال وقوع سونامی در آب های شمال کشور

،رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشوراز احتمال وقوع سونامی در نوار شمالی کشور خبر داد

به گزارش دیده بان علم ایران، شهیدی که در بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی–آب‌شناسی دریای خزر که با حضور نمایندگانی از نیروی دریای ارتش و سپاه پاسداران و همچنین کشور‌های حاشیه دریای‌خزر شامل روسیه، آذربایجان، تاجیکستان و قرقیزستان برگزار شد، گفت: با توجه به مطالعات زمین‌شناسی که در دریای خزر انجام شده، این منطقه زلزله‌خیز است و امکان رخداد سونامی در آن وجود دارد.

وی با اشاره به این که ساحل دریای خزر پنج میلیون نفر جمعیت را تحت الشعاع قرار می‌دهد، تصریح کرد: این طویل بودن ریسک خطر را در این منطقه بالا می‌برد و از سوی دیگر این منطقه استراتژیک است و در آن اقدامات گوناگونی انجام می‌گیرد.

شهیدی با اشاره به این‌که ایران از نظر مخاطرات طبیعی در دنیا مقام سوم را دارد، افزود: از ۴۳ مخاطره طبیعی در جهان ۳۴ نوع مخاطرات در ایران محتمل است و مخاطراتی مانند سیل و زلزله برای ایرانیان ملموس‌تر است، اما بعضی از مردم نسبت به مخاطراتی مانند فرونشست حساسیست کمتری دارند.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از سال ۱۹۰۰ تا سال ۲۰۱۹ تعداد مخاطرات و انواع آن افزایش یافته است که البته قربانیان در این مخاطرات طبیعی کاهش داشته‌اند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که این نشان می‌دهد اگر ما زیرساخت‌های مستحکمی برای جامعه ایجاد بکنیم مرگ و میر کمتری ناشی از مخاطرات طبیعی خواهیم داشت، تاکید کرد: ایران مستعد زلزله‌های بسیاری است و در قسمت‌های شمالی و خاوری به دلیل سختی زمین احتمال خسارات بالاتر از قسمت‌های جنوبی کشور است که زمین حالت پلاستیکی بیشتری دارد و اگر کانون این زلزله‌ها در دریای خزر باشد احتمال سونامی در نوار شمالی کشور وجود دارد.

شهیدی با بیان این‌که مطالعات گسترده‌ای در گسل‌های شمال البرز، آستارا و خزر انجام شده خاطرنشان کرد: این گسل‌ها در پهنه دریای کاسپین نیز ثبت شده‌اند و در صورت وقوع زلزله در سواحل نزدیک دریای کاسپین امکان وقوع سونامی و آسیب دیدن مردم و تاسیسات زیر بنایی مستقر در سواحل وجود دارد.

انتهای پیام