جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

رییس سازمان زمین شناسی خبر داد: احتمال وقوع سونامی در آب های شمال کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45901
سه شنبه، ۱۹ آذر، ۱۳۹۸ | 13:31

رییس سازمان زمین شناسی خبر داد: احتمال وقوع سونامی در آب های شمال کشور

،رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشوراز احتمال وقوع سونامی در نوار شمالی کشور خبر داد

به گزارش دیده بان علم ایران، شهیدی که در بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی–آب‌شناسی دریای خزر که با حضور نمایندگانی از نیروی دریای ارتش و سپاه پاسداران و همچنین کشور‌های حاشیه دریای‌خزر شامل روسیه، آذربایجان، تاجیکستان و قرقیزستان برگزار شد، گفت: با توجه به مطالعات زمین‌شناسی که در دریای خزر انجام شده، این منطقه زلزله‌خیز است و امکان رخداد سونامی در آن وجود دارد.

وی با اشاره به این که ساحل دریای خزر پنج میلیون نفر جمعیت را تحت الشعاع قرار می‌دهد، تصریح کرد: این طویل بودن ریسک خطر را در این منطقه بالا می‌برد و از سوی دیگر این منطقه استراتژیک است و در آن اقدامات گوناگونی انجام می‌گیرد.

شهیدی با اشاره به این‌که ایران از نظر مخاطرات طبیعی در دنیا مقام سوم را دارد، افزود: از ۴۳ مخاطره طبیعی در جهان ۳۴ نوع مخاطرات در ایران محتمل است و مخاطراتی مانند سیل و زلزله برای ایرانیان ملموس‌تر است، اما بعضی از مردم نسبت به مخاطراتی مانند فرونشست حساسیست کمتری دارند.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از سال ۱۹۰۰ تا سال ۲۰۱۹ تعداد مخاطرات و انواع آن افزایش یافته است که البته قربانیان در این مخاطرات طبیعی کاهش داشته‌اند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که این نشان می‌دهد اگر ما زیرساخت‌های مستحکمی برای جامعه ایجاد بکنیم مرگ و میر کمتری ناشی از مخاطرات طبیعی خواهیم داشت، تاکید کرد: ایران مستعد زلزله‌های بسیاری است و در قسمت‌های شمالی و خاوری به دلیل سختی زمین احتمال خسارات بالاتر از قسمت‌های جنوبی کشور است که زمین حالت پلاستیکی بیشتری دارد و اگر کانون این زلزله‌ها در دریای خزر باشد احتمال سونامی در نوار شمالی کشور وجود دارد.

شهیدی با بیان این‌که مطالعات گسترده‌ای در گسل‌های شمال البرز، آستارا و خزر انجام شده خاطرنشان کرد: این گسل‌ها در پهنه دریای کاسپین نیز ثبت شده‌اند و در صورت وقوع زلزله در سواحل نزدیک دریای کاسپین امکان وقوع سونامی و آسیب دیدن مردم و تاسیسات زیر بنایی مستقر در سواحل وجود دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشف ردپای پرندگان در رسوبات مربوط به ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش ناحیه قم

بیت اللهی هشدار داد: تشدید خطر فرونشست در شهرهای ساحلی شمال با کاهش سطح آب دریای خزر

کلوت‌های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ محدوده برتر میراث زمین شناختی جهان

پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار می کند: هشت کارگاه آموزشی علوم دریایی در هفته پژوهش

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها