- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین رییس انجمن آمار درگذشت

دکتر محمدرضا مشکانی، استاد بازنشستۀ دانشگاه شهید بهشتی و نخستین رییس انجمن آمار ایران بعد از ظهر روز شنبه شانزدهم آذرماه درگذشت.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم امروز طی پیامی خطاب به خانواده مشکانی با تسلیت این ضایعه به خانواده استاد و جامعه علمی و دانشگاهی کشور از ایشان به عنوان یکی از شاخص ترین چهره های جامعه علمی آمار ایران یاد کرد که تمام عمرش را صرف خدمت به کشور کرده است.

دکتر محمدقاسم وحیدی اصل، رئیس انجمن آمار ایران هم در پیام تسلیت خود آورده است: «انجمن آمار ایران ایده‌پرداز تأسیس، رئیس هیئت ‌مؤسس، اولین رئیس، و یار و پشتیبان همیشگی خود را از دست داد. دکتر محمدرضا مشکانی، استاد بازنشستۀ دانشگاه شهید بهشتی در بعد از ظهر روز شنبه شانزدهم آذرماه در کمال ناباوری درگذشت و همکاران، شاگردان، و دوست‌داران خود را در بهت و اندوهی عمیق فرو برد.

خدمات علمی و دانشگاهی دکتر مشکانی بسیار جامعتر از آن است که در این مختصر قابل بیان باشد، اما گوشه‌هایی از دوران پربار زندگی علمی او در زمان اشتغال در دانشگاه در کتابچۀ نکوداشت ایشان به عنوان پیش‌کسوت انجمن آمار ایران بیانگر عمری عشق به خدمت، خلاقیت، میهن‌دوستی و شاگردپروری است.

او پس از دوران بازنشستگی هم لحظه‌ای نیاسود و در سفر و حضر به کار تألیف و ترجمه ادامه داد که چندین کتاب از جمله ترجمۀ کتاب «نظریۀ جاویدان» یکی از آنهاست و دست زدن به ترجمۀ آن نشان از دلبستگی او به نظریۀ بیزی‌گرای آمار بود که همواره هوادار آن بود و با عشق و حرارت در هر مناسبتی از آن سخن می‌گفت.

ایشان عضو هیات‌ تحریریۀ سه مجلۀ انجمن آمار ایران و خبرنامۀ انجمن بودند و در همۀ اینها به‌ویژه در مجلات اندیشۀ آماری و خبرنامه منشاء اثر و بسیار تأثیرگذار بودند. روانش شاد، یادش گرامی،و راهش پررهرو باد.»

دیده بان علم ایران هم درگذشت این استاد فرزانه را به خانواده و عموم سوگواران و جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت می گوید.

انتهای پیام