- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پیکر استاد کیاست پور، صبح سه شنبه از دانشگاه اصفهان تشییع می شود

پیکر دکتر احمد کیاست پور، استاد فقید نجوم و اپتیک دانشگاه اصفهان صبح سه‌شنبه ۱۹ آذر از مقابل دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان تشییع و در قطعه نام‌آوران آرامستان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر احمد کیاست پور شانزدهم آذرماه در پی یک دوره بیماری در ۸۶ سالگی در اصفهان درگذشت

این استاد برجستۀ عرصۀ نجوم، اپتیک و لیزر که متولد هفتم خرداد ۱۳۱۲ در اصفهان بود، تحصیلات دانشگاهی خود را از سال ۱۳۳۴ در رشته فیزیک در دانشگاه تهران آغاز کرد و از شاگردان استادانی چون دکتر كمال‌الدین جناب، دکتر محمود حسابی و دکتر اصغر آزاد بود.

وی که از دوره دانشجویی در بخش ژئومغناطیس مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران فعالیت داشت در سال ۱۳۳۸ با دریافت بورس تحصیلی از گروه نجوم و رصدخانه دانشگاه جرج تاون در واشنگتن دی سی راهی آمریکا شد و در چند پروژه‌ تحقیقاتی ناسا و بنیاد ملی علوم آمریکا نیز مشارکت کرد.

کیاست پور پس از اخذ دکتری طیف سنجی نجومی در خردادماه ۱۳۴۳ مدت دو سال به عنوان مربی در دانشگاه جرج تاون فعالیت کرد و در سال ۱۳۴۵ با درجه دانشیاری به هیات علمی دانشگاه کاتستون از مجموعه دانشگاه‌های ایالتی پنسیلوانیا پیوست و موفق به تاسیس رصدخانه و پلانتاریم این دانشگاه شد.

دکتر کیاست پور که در سال ۱۳۵۲ به درجه استادی رسیده بود در سال ۱۳۵۳ به دعوت ریاست وقت دانشگاه اصفهان به ایران بازگشت و در تیرماه همان سال با پایه یک استادی به استخدام این دانشگاه درآمد.

وی در سال ۱۹۸۹ برای گذراندن یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه کالیفرنیاي جنوبي و رصدخانۀ مونت ویلسون رفت و با گروه تحقیقاتی آن دانشگاه در پروژه استفاده از خود لرزه نگاری و کاربرد آن در مطالعه ساختار درونی خورشید همکاری کرد.

زمینۀ تحقیقاتی استاد، اختر فيزيک، اسپکتروسکوپي و اپتيک بود و با این که تحقيق در اختر فيزيك تجربي نياز به تجهيزات رصدي دارد تنها در سال های آخر فعالیت خود در دانشگاه توانست یک رصدخانه آموزشی – پژوهشي در اختيار داشته باشد.

دکتر کیاست پور که از خردادماه ۵۴ تا فروردین ۵۸ معاونت پژوهشی دانشگاه اصفهان را عهده دار بود در سال های پیش و پس از انقلاب چند دوره هم مدیر گروه فیزیک دانشگاه اصفهان بود.

دیده بان علم ایران هم درگذشت این استاد و دانشمند پرتلاش را به خانواده ایشان و جامعه علمی و دانشگاهی تسلیت می گوید.

انتهای پیام