شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران: ترس از فناوری، برخی سیاستمداران را دچار عوام زدگی کرده است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45851
دوشنبه، ۱۱ آذر، ۱۳۹۸ | 13:00

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران: ترس از فناوری، برخی سیاستمداران را دچار عوام زدگی کرده است

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از رسانه ای شدن مباحث تخصصی زیست فناوری از سوی برخی افراد و عوام زدگی در این حوزه گفت: ترس از فناوری، برخی سیاستمداران و متولیان امر را نیز دچار عوام زدگی کرده است

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر روح‌الامینی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که در نخستین نشست علمی فقه مهندسی ژنتیک در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سخن می گفت با اشاره به اهمیت تدوین سند زیست فناوری گفت: حوزه زیست‌فناوری بسیار گسترده است و از جهت موضوع‌شناسی باید همه موضوعات زیست فناوری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی زیست‌فناوری را صنعتی پردرآمد دانست و گفت: در ده سال گذشته هفت داروی پرفروش آنتی‌بادی بین ۵ تا ۲۰ میلیارد دلار فروش داشته است. اخیرا فایزر نسل جدیدی از داروهای آنتی بادی را ارائه کرده است که دارو را فقط به سلول سرطانی می‌رساند و درمان سرطان را ساده می‌کند. از این نسل ده دارو ارائه شده و صد دارو در صف بازار است. حالا قیمت همین داروی فایزر برای دو دوره سه هفته‌ای درمان سرطان ۱۶۳ هزار دلار است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از عدم توجه کافی به توسعه بیوتکنولوژی خاطر نشان کرد: آیا قاعده نفی سبیل ایجاب نمی‌کند فقیر و محتاج بیگانه نباشیم برای آوردن چنین درمانی و از ده، بیست سال پیش به جای سرمایه‌گذاری در مثلا معدن در این حوزه که مغز افزاری و دانشی است ترویج گسترده ای می‌داشتیم که وقتی داروی دو میلیارد تومانی می‌آید در کشور خودمان آن را داشته باشم.

دکتر روح‌الامینی، بیوتکنولوژی را محور شکل‌گیری کمپانی‌های بزرگ جهان در آینده دانست و گفت: در جهان کمپانی‌های بزرگ دنیا بر همین اساس دارد زیر و رو می‌شود و کمپانی‌های بیوتکنولوژی دارد بالا می‌آید. به همین دلیل است که اگر کسی یک کم با ژن و سلول کار کرده باشد در دنیا خریدار دارند و کمپانی‌های بزرگ نیرو دزدی رایج شده‌اند. در ده سال آینده توسعه حوزه سلول‌درمان و ژن درمانی را خواهیم داشت که ما از آن غافلیم. در این حوزه مدتی است درمان‌های نیم میلیاردی ارائه شده است. در این سطح پزشکی فردی مطرح شده است که درمان مخصوص یک فرد به وی ارائه می‌شود و بسیار گران و اختصاصی یک فرد است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضرورت نگاه جامع در حوزه‌های سیاستگذاری و هزینه فایده افزود: در این حوزه باید از موضع خلاقیت و خلق جدید به مسائل نگاه کرد و بر اساس فتبارکت الله احسن الخالقین بالاخره به انسان و خلیفه الله یک چیزهایی واگذار شده است.

روح‌الامینی رسانه‌ای کردن مباحث علمی بیوتکنولوژی را موجب محروم کردن کشور از فناوری دانست و افزود: من از دوستان تقاضای کمک دارم در هر دو سمت کار هم فناوران و هم مدیران و هم حوزه علمیه کمک کند که ضمن رعایت مسیر و عدم تجاوز به حریم شرع یا فقه بتوانیم از دستاوردهای این علوم در کشور استفاده کنیم و به عوامی سیاسی دچار نشویم. چون متاسفانه دوستان در سال‌های گذشته بی‌دقتی کردند و بحث‌های بسیار دقیق علمی در محیط‌های رسانه‌ای مطرح و از مسیر خارج شد.

وی دوری از فناوری را پاسخ مناسبی برای ملاحظات این حوزه ندانست و توضیح داد: خوف و ترس از فناوری در حوزه نانو هم مطرح است که آیا آثار و عوارض احتمالی دارد یا از این قبیل که محور این بحث مفهوم اکسپوژر یا سطح تماس است. یعنی شما در صورت وجود خطری مانند آلودگی هوا هم می‌توانید فیلتر برای رفع آلودگی کارخانه یا کاتالیست را نصب کنید و آلودگی را مدیریت کنید هم می‌توانید خودتان را از آلودگی هوا دور کنید و مثلا به شهر دیگری بروید.

این استاد دانشگاه ترس از فناوری را موجب دچار شدن برخی متولیان امر به عوام زدگی دانست و افزود: این ترسی که باعث شده سیاست‌مداران ما دچار یک عوام‌زدگی بشوند که حالا بحث پدافند غیرعامل و هوشیاری و مسائل فقهی و از این قبیل باید در جای خود مورد توجه باشد ولی توجه شود که عوامی هم در سیاست‌مداران منتقل نشود. اینکه یه چیزی را یک کسی در یک گوشه‌ای می‌گوید و بعد به سیاستمداران منتقل می‌شود.

نخستین نشست علمی فقه مهندسی ژنتیک روز چهارشنبه با حضور دکتر خاوازی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، حجت الإسلام تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی، آیت الله رشاد، رئیس حوزه علمیه تهران، آیت الله علیدوست، استاد درس خارج و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دکتر عبدالحسین روح‌الامینی، رییس اسبق انستیتو پاستور ایران، دکتر محمود حکمت نیا، معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و متخصصین حوزه زیست فناوری برای بررسی مباحث فقهی و حقوقی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مرکز توسعه بیوتکنولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به بهره برداری رسید

پژوهشگاه رویان، میزبان بیوتکنولوژیست های غرب آسیا و شمال آفریقا

جایزه بزرگ بیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس دو سالانه شد

«چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» این حوزه تقدیر شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها