- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دکتر فضل الله رضا، استاد نام آور ایرانی درگذشت

دکتر فضل الله رضا، استاد برجسته مهندسی برق و رییس اسبق دانشگاه های تهران و صنعتی شریف، صبح امروز در سن ۱۰۵ سالگی در اتاوای کانادا درگذشت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، پرفسور رضا که طی سال های ۱۳۴۸ تا ۵۳ سفارت ایران در یونسکو و پس از آن تا آذرماه ۵۷ سفارت ایران در کانادا را برعهده داشت در سالهای پس از انقلاب به عنوان استاد در دانگاه های کنکوردیا و مک گیل کانادا فعالیت داشت و در سال های اخیر بارها به ایران سفر کرد.

استاد فضل الله رضا که متولد ۱۰ دی ۱۲۹۳ در رشت بود تحصیلات ابتدایی را در همان شهر به پایان برد و دیپلم را در تهران و لیسانس خود را در رشتهٔ مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت.

او که در زمرهٔ اولین فارغ‌التحصیلان دانشکدهٔ فنی دانشگاه تهران در ۱۳۱۷ بود در سال ۱۳۲۴ مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیا در آمریکا و دکتری خود را در رشتهٔ مهندسی برق از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک دریافت کرد. رضا طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ عضو گروه مهندسی برق دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه‌ام آی تی در بوستون آمریکا بود.

وی در سال ۱۹۶۵ به‌دلیل مشارکت در نظریهٔ شبکه و اطلاعات، به‌عنوان عضو پیوستهٔ مادام‌العمر IEEE برگزیده شد. او همچنین عضو پیوستهٔ AAAS و عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

دیده بان علم ایران هم درگذشت این استاد و دانشمند نام آور ایرانی را به عموم دانشگاهیان و جامعه علمی کشور تسلیت می گوید.

انتهای پیام