سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

صبح سه شنبه برگزار می شود: تشییع پیکر دکتر هدایت، استاد پیشکسوت جراحی از مقابل بیمارستان شریعتی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45735
سه شنبه، ۲۱ آبان، ۱۳۹۸ | 00:54

صبح سه شنبه برگزار می شود: تشییع پیکر دکتر هدایت، استاد پیشکسوت جراحی از مقابل بیمارستان شریعتی

پیکر مرحوم دکتر انوشیروان هدایت، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد پیشکسوت جراحی عمومی بیمارستان شریعتی ساعت ۸ صبح سه شنبه ۲۱ آبان از سالن شهید پیرویان این بیمارستان تشییع می شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، استاد هدایت که سال‌ها ریاست بخش جراحی بیمارستان شریعتی را بر عهده داشت، روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

انوشیروان هدایت که متولد ۱۳۱۰ در مشهد بود به دلیل شغل پدر دوران کودکی را در شهرهای مختلف سپری کرد و از کلاس سوم ابتدایی با بازگشت خانواده به تهران وارد مدرسه «فیروز بهرام» شد و تا کلاس ششم طبیعی در آن مدرسه درس خواند. وی سپس در سال ۱۳۲۹ وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۳۵ فارغ التحصیل شد.

علاقه به شخصیت پروفسور عدل و نوع تدریس، رفتار، منش ایشان و جراحی ای که توسط این جراح نام آور روی هدایت انجام شده بود انگیزه ای شد که این پزشک جوان پس از تمام شدن پزشکی عمومی در کنکور جراحی بیمارستان سینا که پر متقاضی ترین جا برای رزیدنتی یا دستیاری بود شرکت کند. وی سال ۱۳۳۵ با قبولی در کنکور دستیاری دوره سه ساله جراحی عمومی را آغاز کرد. وی پس از اخذ تخصص طبق مقررات آن زمان برای عضو هیات علمی شدن یک سال دیگر در دانشگاه ماند.

وی در سال ۱۳۴۰ به شوق همکاری با پروفسور عدل به عنوان دستیار رسمی – مربی – که مستلزم کسب دیپلم پزشکی بود تقاضای یک دوره تکمیلی در فرانسه کرد که در سال ۱۳۴۱ پذیرفته شد.

دکتر هدایت پس از یک سال فعالیت در بخش پروفسور «سیکار» جراح معروف فرانسوی به ایران بازگشت و با شرکت در امتحان سراسری و کسب رتبه اول
به صورت پاره وقت در بیمارستان سینا شروع به کار کرد.

در آن زمان قرار شده بود که مرکز پزشکی داریوش کبیر (بیمارستان دکتر شریعتی فعلی) که چندین سال بود ساخته شده بود و قرار بود مخصوص رشته های خاص روانی یا زنان باشد به عنوان بیمارستان عمومی آغاز به کار کند.

ریاست این مرکز جدید به پرفسور عاملی، جراح اعصاب بیمارستان سینا محول شده بود که وی نیز از پروفسور عدل تقاضا کرد مدیریت گروه جراحی و ریاست بخش جراحی عمومی این مرکز را متقبل شود.

پروفسور عدل به درخواست پروفسور عاملی از وی خواسته بود یک نفر از شاگردان اش را معرفی کند تا بتواند در اداره بخش جراحی و کارهای گروه کمک کند، دکتر هدایت را به بیمارستان جدید برد.

با افتتاح بیمارستان در آذرماه ۱۳۵۳ پروفسور عدل که در آن زمان ریاست بیمارستان را بر عهده داشت به معاونت وی منصوب شد. در آن زمان مدیرگروه بیش از دوره دوره نمی توانست مدیر باشد و بعد از آنکه دو دوره پروفسور عدل به اتمام رسید، با رای اعضای هیات علمی دکتر هدایت به عنوان مدیر گروه انتخاب شد.

مرحوم دکتر هدایت تا سال ۱۳۸۰ که در سن ۷۰ سالگی بازنشسته شد در بیمارستان شریعتی فعالیت داشت و پس از آن نیز مجددا دعوت به کار شد و به فعالیت خود در این بیمارستان ادامه داد.

نتهای پیام

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

پیکر استاد باریکانی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تشییع شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها