- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

با همکاری محققی ایرانی صورت گرفت: ساخت میکروسکوپ مادون قرمز با وضوح فوق العاده بالا

تیمی از محققان دانشگاه های فرانسه، کانادا و آلمان شامل یک پژوهشگر ایرانی موفق شدند تا نانولوله‌های تک‌دیواره‌ای را توسعه دهند که قابلیت سوئیچ شدن با نور را دارد و از آن می‌توان در میکروسکوپیِ با رزولوشن بسیار بالا در ناحیه‌ی مادون قرمز استفاده کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران در دهه‌ اخیر میکروسکوپی فلوئورسنت توسط فناوری های جدید متحول شده و توانایی ثبت تصاویری با وضوحی کمتر از محدوده‌ پراش را امکان‌پذیر کرده است.

بسیاری از این تکنیک‌های جدید درتصویربرداری بر اساسِ کنترلِ خواصِ مولکول‌های فلوئورسنت ساطع شده است. مثلا ظهور تکنیک میکروسکوپی تک مولکولها به طور مستقیم با مهفوم گسیل‌دهنده‌های فلوئورسنت قابل سوئیچ با فوتون (که دارای خواص چشمک زنِ قابل کنترل در سطح تک مولکول‌ها هستند) وابسته است.

برای دستیابی به پنجره‌ اپتیکی بافت‌های بیولوژیکی، استفاده از طول موج‌هایی بزرگتر از یک میکرومتر لازم است.

نانولوله‌های تک دیواره از خود رزونانس اپتیکی قوی‌ای در ناحیه‌ی مادون قرمز نزدیک نشان داده‌اند و کشف قابلیت لومینسانس آنها در این ناحیه راه را برای استفاده از آنها در تصویربرداری از سلول‌های زنده باز کرده است.

طراحیِ گسیل‌دهنده‌ تک مولکول قابل سوئیچ با نور، نخستین مرحله برای ساخت میکروسکوپیِ تک مولکول‌ها بود. این میکروسکوپ‌ها دنیای جدیدی را در زمینه‌ی تصویربرداریِ اپتیکی باز کردند. چندین گسیل دهنده‌ قابل سوئیچ با نور گسترش داده شده است اما همه‌ی آنها در گستره‌ی نور مرئی یا مادون قرمز فلوئورسنت هستند. از آنجا که بافت‌های بیولوژِیکی معمولا در ناحیه‌ی مادون قرمز شفاف هستند این میکروسکوپ‌ها را برای تصویربرداری از بافت‌ها نمی‌توان بکار گرفت. علاوه بر این، کنترل نوریِ گسیل دهنده‌ها در محدوده‌ی مادون قرمز نزدیک برای سوئیچ‌دهنده‌های اپتیکیِ مولکولی بسیار مورد نیاز است چرا که بیشتر پروتکل‌های انتقال اطلاعات در این محدوده قرار می گیرند.

دکتر محسن عادلی، محقق موسسه شیمی آلی و بیوشیمی دانشگاه Freie برلین و همکارانش طی مقاله ای که در تازه ترین شماره مجله Science Advances به چاپ رسیده گونه جدیدی از نانومواد هیبریدی را معرفی کرده اند که از نانولوله‌های کربنی تک‌دیواره ساخته شده اند.

این ماده به صورت کووالانسی با مولکول‌های قابل سوئیچ با نور عامل دار شده است. این مولکول‌ها همواره برای کنترل فلورسنت ذاتی یک تک نانولوله در ناحیه‌ی مادون قرمز نزدیک (بیشتر از یک میکرومتر) بکار برده می‌شوند‌.

در این مقاله به شکل مفهومی قابلیت استفاده از این نوع میکروسکوپ‌ها که از گسیل دهنده‌های قابل سوییچ در ناحیه‌ مادون قرمز نزدیک استفاده می‌کنند به اثبات رسیده است.

انتهای پیام