سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تجاری سازی دستاورد محققان مرکز ملی لیزر: سیستم جوش لیزری به فولاد مبارکه می رود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45709
یکشنبه، ۱۹ آبان، ۱۳۹۸ | 14:07

تجاری سازی دستاورد محققان مرکز ملی لیزر: سیستم جوش لیزری به فولاد مبارکه می رود

با امضای قراردادی میان مرکز ملی لیزر ایران و مجتمع فولاد مبارکه اصفهان سیستم جوش لیزری محققان کشور به مرحله کاربرد صنعتی رسید.

به گزارش دیده بان علم ایران در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی لیزر و فوتونیک ایران طی مراسمی قرارداد خرید سیستم جوش لیزری با عنوان تجهیزات مربوط به لیزر فیبر ۱۰ کیلووات به همراه سیستم کنترل اتوماسیون و هد جوشکاری برای ماشین جوش اسید شویی دو شرکت فولاد مبارکه میان مرکز ملی لیزر ایران و مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد قرار است مرکز لیزر ایران سیستم‌های جوش صنعتی را برای مجمع فولاد مبارکه اصفهان تولید کند.

علی اصغر زارعان، دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی طی سخنانی در حاشیه این مراسم با تاکید بر این که در حال حاضر سازمان از کاربردی کردن فناوری‌های مرتبط با لیزر در بخش پزشکی عبور کرده‌ است گفت: ما در حال حاضر به دنبال کاربردی کردن این فناوری در بخش های صنعتی هستیم که در گام نخست فناوری سیستم جوش لیزری که تاکنون در انحصار چند کشور بود، از سوی محققان تولید و در اختیار مجتمع فولاد مبارکه اصفهان قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که لیزر دنیای گسترده‌ای دارد خاطر نشان کرد: یکی از این کاربردها حوزه صنعتی است ولی کاربردهای آن همچنان ناشناخته باقی مانده است. ولی ما از کاربردی کردن این فناوری در حوزه پزشکی عبور کرده ایم.

زارعان با اشاره به برگزاری نمایشگاه لیزر و فوتنیک خاطر نشان کرد: این نمایشگاه که شاهد برگزاری آن هستیم در حوزه کاربردهای انواع و اقسام لیزر صنعتی و پزشکی دستاوردهای را عرضه کرده است و این نمایشگاه توانسته است توانمندی‌های کشور را در این حوزه به نمایش بگذارد.

وی افزود: برای اولین بار محققان کشور به دانش فنی ساخت سیستم جوش ۱۰ کیلووات لیزری دست یافتند و این محققان با امضای قراردادی قرار است این فناوری را در اختیار مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در حوزه نبرد سخت قرار دهند.

زارعان مدت این قرارداد را ۱۴ ماه اعلام کرد و یادآور شد: مجتمع فولاد اصفهان با استفاده از این فناوری قادر است علاوه بر جوش دادن ورق‌های تولیدی آنها را به یکدیگر متصل کند به گونه ای که از کشش و مقاومت بالا برخودار باشد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های ۱۵ ساله مرکز علوم و فنون لیزر ایران در حوزه لیزر یادآورشد: این مرکز علیرغم همه محدودیت‌هایی که به کشور اعمال شده است نیاز مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در حوزه جوش لیزری را پاسخ می‌دهد.

زارعان ادامه داد: با خودباوری و انسجام و با تعاملی که با مجموعه‌های صنعتی وجود دارد قادر هستیم نیاز کشور را در این حوزه برآورده کنیم و در ۱۴ ماه آینده مجتمع فولاد مبارکه اصفهان می‌تواند از فناوری جوش لیزری بهره مند شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اجرای ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه پیشران هسته‌ای طی چهار سال آینده

ایران به دانش فنی تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان دست یافت

بهره‌برداری از ایستگاه تصفیه خوراک هگزا فلوراید اورانیوم/ساخت دستگاه لیزر دیسک در کشور

اعطای گرنت ۵۰ میلیون تومانی ستاد فناوری‌های فوتونیک به رساله های برگزیده

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها