- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

علوم پزشکی تهران:تنها دانشگاه دارای کوره استاندارد سوزاندن اجساد حیوانات آزمایشگاهی هستیم/اعتراضی باشد باید اجساد را درفاضلاب یا جلوی دانشکده قراردهیم!

در پی انتشار خبری مبنی بر اعتراض ساکنان اطراف دانشگاه علوم پزشکی تهران به بوی نامطبوع ناشی از سوزاندن اجساد حیوانات آزمایشگاهی در این دانشگاه، مسوول هدایت کننده پروژه سوزاندن حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه اعلام کرد: این اجساد در کوره‌ای که به آخرین تکنولوژی روز مجهز است و مطابق استانداردهای روز دنیا شوزانده می شوند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر فردین عمیدی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: اجساد حیوانات آزمایشگاهی تا قبل از سال ۸۹ در کل پردیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده علوم و سایر دانشکده‌ها در تفکیک‌ها بین زباله‌ها ریخته می‌شد و یا اینکه این اجساد را در چاهی که حفر کرده بودند قرار می‌دادند.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال ۸۹ کوره‌ای که توسط یک شرکت آمریکایی بر اساس آخرین تکنولوژی روز ساخته شده بود را خریداری کرد و از این سال به بعد اجساد تمامی حیوانات در پردیس و حتی دانشکده‌های دیگر در این کوره سوزانده می‌شوند. اغلب این اجساد متعلق به حیوانات کوچک نظیر موش می‌باشند که با قرار گرفتن در داخل کوره به پودر تبدیل می‌شوند.

معاون اداری و مالی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: کوره سوزاندن اجساد در هر هفته نیم ساعت روش می‌شود که می‌تواند ۵۰ کیلو جسد حیوانات را به ۳۰۰ گرم خاکستر تبدیل کند.

عمیدی تاکید کرد:‌ کارشناسان محیط زیست استاندارد بودن این کوره را تایید کرده‌اند و ما هم روز گذشته جلسه‌ای را با مسئولان شهرداری تهران برگزار کردیم و به آنها اعلام نمودیم اگر روش بهتری برای سوزاندن اجساد هست خود شهرداری این موضوع را بر عهده بگیرد که البته آنها اعلام کردند که در این زمینه دخالت نمی‌کنند. ضمن اینکه همانطور که عنوان شد این کوره آلودگی محیط زیستی ایجاد نمی‌کند و با توجه به اینکه حیوانات آزمایشگاهی سمی هستند اگر در کوره سوزانده نشوند یا باید داخل بسته بندی‌هایی در جوی‌های اطراف انداخته شوند و یا اینکه در اطراف تهران یا ورامین که باغات سبزیجات وجود دارد، رها شوند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاهی در کشور است که کوره استانداردی برای سوزاندن اجساد حیوانات آزمایشگاهی را دارد. ضمن اینکه این امکانات در سایر دانشگاه‌های دنیا نیز به کار گرفته می‌شود. بنابراین اگر اعتراضی در این زمینه وجود دارد ما نیز باید سوزاندن این لاشه‌ها را رها کرده و آنها را در فاضلاب و یا در بسته بندی‌هایی معمولی و جلوی ساختمان دانشکده قرار دهیم.

مسئول هدایت کننده جمع‌آوری حیوانات آزمایشگاهی دانشکده علوم پزشکی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی نیز از دانشکده ما درخواست نموده که اجساد حیوانات آزمایشگاهی این سازمان نیز در این کوره سوزانده شود که البته دانشکده از پذیرفتن این پیشنهاد خودداری کرد.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه در رسانه‌ها این خبر با عنوان “سوزاندن اجساد در دانشگاه علوم پزشکی تهران” منتشر شده است. در صورتی‌که این نوعی شیطنت رسانه‌ای به شمار می‌رود و دانشگاه حق پیگیری حقوقی این موضوع را برای خود محفوظ می‌داند.

انتهای پیام