جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

جوایز علمی مصطفی (ص) امسال، سه برنده ایرانی داشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45693
شنبه، ۱۸ آبان، ۱۳۹۸ | 15:31

جوایز علمی مصطفی (ص) امسال، سه برنده ایرانی داشت

جوایز علمی مصطفی (ص) امسال به سه دانشمند ایرانی و دو دانشمند ترکیه ای اعطا شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در مراسم افتتاحیه سومین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) که پیش از ظهر امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، دکتر اوگور شاهین و دکتر علی خادم حسینی به عنوان دانشمند برگزیده در زمینه علوم زیستی و پزشکی موفق به کسب جایزه مصطفی(ص) شدند.

اینان عمران، دکتر حسین بهاروند و دکتر محمد عبدالاحد سه دانشمند مقیم کشورهای اسلامی دیگر برندگان جوایز علمی مصطفی(ص) امسال بودند.

* دکتر اوگور شاهین (Ugur Sgahin)
استاد ایمونولوژی در دانشگاه ماینتس، آلمان

وی متولد سال ۱۹۶۵ ترکیه با اثر “طراحی و ارزیابی بالینی واکسن‌های درمانی ضدسرطان بر پایه mRNA بر اساس موتاسیون هر بیمار ” به عنوان دانشمند برتر در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی معرفی شد.

* دکتر علی خادم‌حسینی
استاد مهندسی شیمی، مهندسی زیستی و رادیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا

وی که متولد ۱۹۷۵ در ایران است با اثر “هیدروژل‌های نانو و بایو ساختار برای کاربردهای زیست-پزشکی در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی” در این دوره جایزه شرکت کرده بود.

دکتر عمران اینان (Umran Inan)
رئیس دانشگاه کوچ، ترکیه

وی متولد سال ۱۹۵۰ است و اثر وی با عنوان “درک اثر متقابل موج و ذره حالت ویسلر در فضای نزدیک زمین و اتصال الکترودینامیک بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا در حوزه فیزیک یونسفری و جوی” معرفی شد.

دکتر حسین بهاروند
استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان

وی متولد سال ۱۹۷۲ از ایران است. عنوان اثر وی “درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول بنیادی” است.

دکتر محمد عبدالاحد
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه تهران
وی متولد سال ۱۹۸۲ است. اثر وی” ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه‌های نوین تشخیص سرطان) ” است که در حوزه علم و فناوری نانو ارائه شد.

جایزه مصطفی (ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری، همچنین به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

این جایزه در دور اول (سال ۹۴) به دو دانشمند مسلمان پروفسور جکی یینگ از سنگاپور و عمریاغی شیمیدان برجسته اردنی تعلق گرفت. دور دوم جایزه مصطفی(ص) (سال ۹۶) به پروفسور سامی ارول گِلِنبه اهل ترکیه در رشته علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و محمدامین شکراللهی دانشمند ایرانی تبار مقیم سوئیس در حوزه نظریه اطلاعات اهدا شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها