جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پویش نامگذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی تا ۱۹ مهر تمدید شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45526
چهارشنبه، ۱۷ مهر، ۱۳۹۸ | 13:14

پویش نامگذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی تا ۱۹ مهر تمدید شد

مهلت شرکت در پویش نام‌گذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی تا ساعت ۲۴ نوزدهم مهر ماه تمدید شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، پویش نامگذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی به ابتكار اتحادیه بین‌المللی نجوم شكل گرفته است. این پویش به كشورهایی كه طرح خود را به تایید این اتحادیه رسانده‌اند، امكان برگزاری یك پویش (كمپین) ملی برای نامگذاری سیاره فراخورشیدی و ستاره‌ای كه به گرد آن می‌گردد، داده است تا نام مورد نظر خود را برای ستاره و سیاره مشخص شده پیشنهاد كنند.

علاقمندان بسیاری از ۱۳ شهریورماه تاکنون برای ثبت نام‌های پیشنهادی خود برای ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی به وبگاه iranplanet.ir مراجعه کرده اند.

خوشبختانه مهلت شرکت در این پویش تا ساعت ۲۴ روز جمعه نوزدهم مهرماه تمدید شده تا علاقمندانی هم که تاکنون به کمپین ملحق نشده اند بتوانند با مراجعه به این وبگاه، نام‌های پیشنهادی شان را ثبت کنند.

برای انتخاب نام در نظر داشته باشید بهتر است دو نام پیشنهادی‌تان ارتباط معنایی و منطقی روشنی با هم داشته باشند. همچنین این امكان وجود داشته باشد كه در آینده با كشف سیاره‌های فراخورشیدی بیشتر در آن منظومه، با همان منطق و معنایی كه اسم ستاره و سیاره اول انتخاب شده بود، سایر سیاره‌ها را نیز نامگذاری كرد.
توجه داشته باشید آنچه پیشنهاد می‌دهید باید دو «نام» باشد و نه دو «واژه» که احتمالا ارتباط معنایی با یکدیگر دارند.
كمیته ملی پویش نامگذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی، از نماینده‌هایی از سازمان فضایی ایران و انجمن نجوم ایران و نهادهای تاثیرگذار رسانه‌ای در ترویج علم مانند مجله نجوم، مجله رشد جوان، روزنامه جام‌جم و چهره‌های شناخته‌شده حوزه ترویج نجوم در ایران به همراه هماهنگ‌كننده ملی كمیته ترویج اتحادیه بین‌المللی نجوم در کشورمان تشكیل شده است.

این كمیته از طرف اتحادیه بین‌المللی نجوم، امكان یافته است در مرحله نخست در قالب پیشنهادهای صد كلمه‌ای، نام ستاره و سیاره پیشنهادی را از عموم شهروندان ایرانی دریافت كند و پس از امتیازدهی در كمیته ملی، ۱۰ نام برگزیده برای سیاره فراخورشیدی و ۱۰ نام برگزیده برای ستاره مادر آن را به رای‌گیری بگذارد. پس از اتمام مهلت رای‌دهی، نام برگزیده و دو نام پشتیبان برای ستاره و سیاره مورد نظر به اتحادیه بین‌المللی نجوم اعلام می‌شود. تا انتهای سال ۲۰۱۹ (تا نیمه دی امسال) نام منتخب نهایی به تصویب رسیده و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها