جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نوبل ۲۰۱۹ را سه فیزیکدان از کانادا و سوییس بردند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45520
سه شنبه، ۱۶ مهر، ۱۳۹۸ | 15:49

نوبل ۲۰۱۹ را سه فیزیکدان از کانادا و سوییس بردند

جایزه نوبل فیزیک امسال را جیمز پیبلز، میشل مایور و دیدیه کولوز از آن خود کردند. یکی به پاس اکتشافات نظری در کیهان‌شناسی و دیگری به دلیل کشف یک سیاره در حال گردش به دور یک ستاره شبه خورشیدی.

به گزارش دیده بان علم ایران، آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز سه‌شنبه ۱۶ مهر (۸ اکتبر) نام برندگان جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد.

جیمز پیبلز، پژوهشگر آمریکایی – کانادایی نیمی از جایزه فیزیک سال ۲۰۱۹ را برای اکتشافات نظری در کیهان‌شناسی فیزیکی به خود اختصاص داد.

میشل مایور و دیدیه کولوز پژوهشگران سوئیسی هم به پاس کشف یک سیاره فراخورشیدی در حال گردش در مدار یک ستاره شبیه به خورشید هم به طور مشترک نیم دیگری از جایزه نوبل فیزیک امسال را دریافت می کنند.

در توضیح فرهنگستان علوم سوئد آمده است، پژوهش‌های پیبلز، پژوهشگر دانشگاه پرینستون، زمینه درک ما از سرگذشت کیهان از زمان مِهبانگ (انفجار بزرگ موسوم به بیگ بنگ) را فراهم می‌کنند.

مایکل مایور و دیدیه کولوز در سال ۱۹۹۵ موفق به کشف نخستین سیاره فراخورشیدی شدند که بر گرد یک ستاره شبیه به خورشید می‌چرخید.

جایزه نقدی نوبل برای فیزیکدانان تقریبا معادل ۸۳۰ هزار یوروست.

از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۹ این جایزه ۱۱۳ بار به ۲۱۳ برنده اهدا شده است. جان باردین تنها کسی است که تاکنون دو بار در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۷۲ موفق به دریافت این جایزه شده است. یعنی تاکنون ۲۱۲ فیزیکدان از سراسر جهان جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرده‌اند.

روز گذشته برندگان نوبل پزشکی اعلام شدند. پس از اعلام نام برندگان جوایز نوبل رشته‌های علمی، روز پنج‌شنبه روشن خواهد شد که چه کسی جایزه نوبل ادبیات را به خود اختصاص داده است. این جایزه سال گذشته به دلیل رسوایی‌ای بزرگ در آکادمی سوئد به کسی اهدا نشد. از همین رو قرار است امسال دو جایزه اعطا شود.

جایزه نقدی نوبل برای هر عرصه ۹ میلیون کرون سوئد (نزدیک به ۸۳۰ هزار یورو) است. جوایز نوبل به طور رسمی در روز دهم دسامبر، سالمرگ آلفرد نوبل، بنیانگذار این جایزه و مخترع دینامیت، طی مراسم جشنی در سوئد و نروژ اهدا می‌شوند. برندگان نوبل افزون بر جایزه نقدی، مدال و مدرک رسمی نوبل را نیز دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

نوبل شیمی ۲۰۲۳ به سه دانشمند دانشگاه های آمریکا رسید

نوبل پزشکی ۲۰۲۳ به محققان واکسن mRNA رسید

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها