جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رییس سازمان فضایی خبر داد: تلاش ایران برای پرتاب سه ماهواره تا آخر سال/۴۰ درصد پرتاب های ماهواره ای موفق بوده است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45455
شنبه، ۱۳ مهر، ۱۳۹۸ | 10:36

رییس سازمان فضایی خبر داد: تلاش ایران برای پرتاب سه ماهواره تا آخر سال/۴۰ درصد پرتاب های ماهواره ای موفق بوده است

رییس سازمان فضایی ایران با اعلام تکمیل روند ساخت و آماده سازی سه ماهواره‌ “ظفر”، “پارس ۱” و “ناهید ۱” طی سه ماه آینده از تلاش یازمان برای پرتاب این ماهواره ها تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مرتضی براری که در نشست خبری آغاز هفته جهانی فضا سخن می گفت با اشاره به پرتاب دو ماهواره در سال گذشته که البته یکی از آنها – ماهواره “پیام” امیرکبیر – در استقرار در مدار ۵۰۰ کیلومتری موفق نبود اظهار داشت: طی سه ماه آینده ماهواره ظفر که قدرت تفکیک آن ۱۶ متر است و همچنین ماهواره “پارس یک” که یک ماهواره سنجش از دور است طی سه ماه آینده تکمیل می‌شود.

رییس سازمان فضایی ماهواره “ناهید یک” را از دیگر ماهواره‌هایی عنوان کرد که طی سه ماه آینده تکمیل می‌شود.

به گفته وی، ماهواره “ناهید یک” اولین ماهواره مخابراتی است که در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که تا سال ۱۴۰۴ ماهواره سنجشی خود را در مدار قرار می‌دهیم، خاطر نشان کرد: قرارداد این ماهواره نهایی شده و توسعه فناوری‌های آن نیز آغاز شده است.

رئیس سازمان فضایی همچنین با تاکید بر این که قرارداد پرتاب این سه ماهواره منعقد شده است، خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای جهانی، آمریکا در سه سال اول فعالیت خود ۴۳ ماهواره پرتاب کرد که از این تعداد ۲۷ ماهواره از مدار خارج شدند. در روسیه نیز از ۱۱ پرتاب اول، پنج ماهواره در مدار قرار گرفت.
در حالی که بر اساس آمارهای موجود، ۴۰ درصد پرتاب‌های ایران با موفقیت انجام شده است.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اقدامات این سازمان برای صنعتی‌سازی، خاطر نشان کرد:‌ ساخت ماهواره از سوی شرکت‌های خصوصی آغاز شده است که در این زمینه دو مناقصه برای طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی اپتیکی و راداری انجام شده است و قرار است که ۸ کنسرسیوم برای ماهواره راداری و شش کنسرسیوم در حوزه ماهواره اپتیکی ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش تعداد ایستگاه‌های کنترل ماهواره، گفت:‌ با افزوده شدن پایگاه‌های سلماس و چناران در کنار دو پایگاه ماهدشت و قشم تعداد ایستگاه‌های کنترل کشور به چهار ایستگاه افزایش می‌یابد.

براری با تاکید بر این‌که تلاش می شود توان دریافت داده‌های آنلاین ماهواره‌ها افزایش یابند تاکید کرد: داده‌های فضایی موجب ارزش افزوده اقتصادی می‌شود و ما از یک سال پیش دریافت اطلاعات آنلاین سه ماهواره را در دستور کار قراردادیم و روزانه بیش از ۱۰۰ گیگ داده ماهواره‌ای در روز دریافت و به صورت رایگان در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان فضایی حوزه‌های موقعیت‌یابی و ناوبری، نجوم و اکتشافات فضایی و سامانه‌های ترکیبی را از حوزه‌های اولویت‌دار در این سازمان نام برد و گفت: این برنامه‌ها در برنامه ششم توسعه وجود نداشت و ما در این راستا اقدام کردیم و سه شرکت خصوصی و دانشگاه‌ها وارد ساخت ماهواره‌های کوچک شدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

در راستای آمادگی برای پرتاب ماهواره «ناهید» انجام شد: پرتاب زیرمداری موفق نخستین ماهواره بر سه مرحله ای سوخت جامد ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها