- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

در آستانه روز بتن تاکید شد: ضرورت تدوین «اطلس سنگدانه ایران» برای پیشگیری از «سرطان بتن»

نخستین همایش ملی سنگدانه، همزمان با هفدهمین همایش روز بتن و یازدهمین کنفرانس ملی بتن، ۱۴ تا ۱۶ مهرماه جاری در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، موسی کلهری، دبیر همایش سنگدانه و همایش روز بتن گفت: انجمن بتن ایران به عنوان یکی از فعالترین انجمنهای مهندسی عمران در این دوره اقدام به برگزاری “اولین همایش ملی سنگدانه ایران” با همکاری انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران و خانه معدن ایران کرده است.

وی افزود: بتن دارای اجزای مختلفی است که پرمصرفترین آنها سنگدانه می باشد. با این که بیش از ۷۰% حجم بتن را سنگدانه ها تشکیل می دهند اما، از پرداختن علمی به تولید و فرآوری آنها، غفلت شده است. به همین منظور، نیاز جدی به پرداختن علمی به مباحث برداشت، تولید و فرآوری مصالح سنگی احساس می شود.

وی گفت: برای برگزاری این همایش بیش از یک سال کار فشرده علمی، صنفی و صنعتی انجام شده که ثمره آن طی میزگردها، سخنرانیها، کارگاههای آموزشی و نشست های هم اندیشی در روز ۱۴ مهرماه جاری ارائه می شود.

دبیر هفدهمین همایش روز بتن اظهار داشت: در کمیته راهبردی این همایش سعی شده است که از منظرهای مختلف نظیر مدیریت بحران، محیط زیست، مهارسیلاب، ایجاد اشتغال، اصلاح قوانین معادن شن و ماسه، مباحث مختلف کیفی مصالح سنگی مناسب برای بتن، نیازمندی های صنعتگران و فعال این عرصه به موضوع پرداخته شود. امید است با نتایج حاصل از این همایش، گامی مفید و موثر در جهت بهبود کیفیت مصالح سنگی و در نهایت بهبود کیفیت بتن، برداشته شود.

وی تصریح کرد: با توجه به محور هفدهمین همایش روز بتن که “چشم انداز توسعه بتن در صنعت ساخت در افق ۱۴۰۴” است پیش بینی می شود با رفع موانع فعلی کشور، رشد فزاینده ی در تولید و مصرف بتن خواهیم داشت.

کلهری با اشاره به اینکه در کشورهای در حال توسعه، مصرف سرانه بتن، یکی از شاخصه های رشد و توسعه می باشدگفت: باید از امروز به فکر منابع کافی و مناسب معدنی، برای تامین چرخه تولید بتن باشیم. در این بحث باید با رعایت مبانی توسعه پایدار و محیط زیست به این توسعه و رشد، دست یافت. عدم توجه در انتخاب سنگدانه های مناسب سبب ایجاد سرطان بتن خواهد شد. این پدیده ای است که نیاز کشور به یک پروژه تحقیقاتی بزرگ با عنوان ” اطلس سنگدانه ایران” را ایجاب می نماید. امیدواریم با برگزاری این همایش، بتوانیم راهکارهای مناسبی را برای تحقق این پروژه بزرگ به دست آوریم.

دبیر همایش سنگدانه و همایش روز بتن خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه های مهم همایش روز بتن، معرفی طرحهای برتر بتنی کشور است.در این برنامه سعی شده است تا پروژه هایی که داری نوآوری، روشهای خاص اجرا و تکنولوژی بتن هایی ویژه هستند، معرفی و مورد بحث قرار گیرند. در پایان خاطر نشان می کنم که توسعه تمامی زیر ساختهای کشور نیازمند بتن است.

انتهای پیام