سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

بازی سازی به جای سربازی!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45373
دوشنبه، ۱ مهر، ۱۳۹۸ | 16:25

بازی سازی به جای سربازی!

بر اساس توافق به عمل آمده میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، شرکت‌های دانش‌بنیان منتخب در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند از مزایایی مانند شرکت در پروژه‌های جایگزین به جای خدمت سربازی استفاده کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران، حجم گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای در جهان روز به روز در حال افزایش است. ۷۶ درصد از کل گردش مالی ۹۲ میلیارد دلاری نرم‌افزارهای حوزه موبایل در سال ۲۰۱۸ به بازی‌های رایانه ای اختصاص یافت. درآمد یک بازی رایگان دیجیتال در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که از مجموع درآمد یک میدان متوسط نفتی بیشتر است. این حوزه در ایران نیز رشد چشمگیری داشته است، بر اساس گزارش تهیه شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۳۹۶ از هر ۱۰۰ ایرانی ۳۵ نفر بازیکن محسوب می‌شدند و به این ترتیب حداقل ۲۸ میلیون نفر در کشور جزو مخاطبین این حوزه محسوب می‌شوند.

محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این رابطه می‌گوید: بازی‌های رایانه‌ای بسیار اشتغالزا و اقتصادی هستند و به هیچ وجه نمی‌توان تأثیر فرهنگی این بازی‌ها را نادیده گرفت.

نیری معتقد است: بازی‌های رایانه‌ای کارکردهای دیگری جز تفریح و سرگرمی دارند که از مهمترین آنها می‌توان به آموزش و شکوفایی خلاقیت اشاره کرد.

در این رابطه و در راستای نظام‌مند کردن حمایت‌ها از فعالین این حوزه، بر اساس توافق بعمل آمده میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت‌های حمایت و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دو ساختار همگرا و رویداد جایزه بازی‌های جدی به عنوان مبادی ورود شرکت‌ها به برنامه حمایتی توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق انتخاب شدند.

حمایت هدفمند از بازی‌های رایانه‌ای

برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق یک چتر حمایتی محسوب می‌شود که شرکت‌های فعال فناور می‌توانند بر اساس نیازسنجی‌های انجام گرفته از پشتیبانی‌های لازم برای ارتقای حوزه کاری‌شان برخوردار شوند. برای سنجش و پالایش متقاضیان، لازم است تا شاخص‌ها و مبادی ورودی تعیین شود تا این شرکت‌ها با عبور از این مبادی، ویژگی‌های اولیه جهت ورود به این زیست بوم را احراز کنند.

شاخص‌ها

رویداد جامع جایزه بازی‌های جدی، به عنوان یکی از این مبادی ورودی به صورت سالانه، با هدف جذب حامیان این حوزه برگزار می‌شود. این رویداد در سومین دوره خود تلاش می‌کند تا با برگزاری سه بخش کلیدی شامل جشنواره بازی جدی سال ۱۳۹۸، هکاتون بازی‌های جدی ۱۳۹۸ و سمپوزیوم بازی‌های جدی ۱۳۹۸، زیرساخت‌های علمی و صنعتی را برای توسعه بیش‌ازپیش بازی‌های جدی در کشور فراهم و حلقه‌های توسعه را از تحقیقات دانشگاهی تا تجاری‌سازی محصولات موجود در صنعت تقویت کند.

ساختار حمایتی همگرا نیز در سال ۱۳۹۶ متولد شد تا بسته‌های حمایتی موجود در حوزه‌های مختلف صنعت بازی را همگرا کند. این ساختار، بازی‌سازان را در مسیر موفقیت همراهی می‌کند و آنچه که برای رشد به آن احتیاج دارند را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

جزئیات توافق

بر اساس توافق بعمل آمده میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کسب و کارهای حقوقی مورد تأیید بنیاد ملی بازی های رایانه ای در صورت دارا بودن یکی از شرایط “کسب و کارهای حقوقی که در ساختار همگرا، حائز رتبه پنجم (هدیوش) یا بالاتر باشند” و همچنین “کسب و کارهای حقوقی که در یکی از سه بخش رویداد جایزه بازی‌های جدی شامل جشنواره بازی جدی سال، هکاتون بازی‌های جدی یا سمپوزیوم بازی‌های جدی به عنوان فینالیست یا تیم برتر شناخته شده و دارای محصول بازی جدی باشند”، به عنوان شرکت خلاق معرفی شده و از مزایای برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق بهره‌مند خواهند شد.

مزایا

تسهیلات نظام وظیفه در قالب اخذ پروژه‌های جایگزین خدمت یکی از مزیت‌های عضویت در برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق محسوب می‌شود. بازی‌سازان در صورت کسب شرایط لازم و برخورداری از ویژگی‌های علمی مورد تایید می‌توانند به جای انجام خدمت نظام وظیفه در چارچوب قوانین و مقررات مصوب در پروژه‌های جایگزین خدمت کنند.

امکان استقرار در اماکن با کاربری مسکونی در شهر تهران، برخورداری از تسهیلات بیمه تکمیلی درمان، امکان استقرار در پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، حمایت از استقرار شرکت‌های خلاق در فضاهای کاری اشتراکی و امکان استفاده از تسهیلات صندوق‌های پژوهش و فناوری همکار از جمله دیگر مزیت‌هایی است که شرکت‌های منتخب بازی‌ساز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، متقاضیان و بازی‌سازان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق به نشانی ircreative.isti.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

براساس آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی صورت گرفت: اختصاص ۲۰ درصد ظرفیت استخدامی دستگاه ها و جذب اعضای هیئت علمی به نخبگان

فراخوان دوره‌های مشترک پسادکتری علوم پایه بنیاد ملی نخبگان و انجمن‌های علمی تمدید شد

برنامه بنیاد ملی نخبگان برای توسعه علوم پایه با حمایت از ۵۰ پژوهشگر برگزیده پسادکتری

کلیات طرح تأمین مسکن نخبگان تصویب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها