شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

سامانه پایش لرزه ای ایران راه اندازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45349
یکشنبه، ۲۴ شهریور، ۱۳۹۸ | 12:17

سامانه پایش لرزه ای ایران راه اندازی شد

سامانه پایش لرزه ای ایران (sapla) به همت دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر بیت اللهی که براساس علاقه شخصی این سامانه را راه اندازی کرده با بیان این که در حال حاضر بخش گزارش دهی و گزارش گیری این سامانه راه اندازی شده و
بخش پایش زلزله های ایران زمین هم در آینده نزدیک بارگذاری می شود، اظهار داشت: این سایت که در نشانی www.sapla.ir قابل دسترسی است ابزار مناسبی برای کارهای تحلیلی مفصل تر و نیز برای مدیران بحران، کارشناسان و مهندسان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: پایه اطلاعات زلزله در سامانه ساپلا، داده های مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است. در این سامانه زلزله های با بزرگی ۵ و بالاتر از آن به عنوان پیش فرض زلزله تاثیرگذار در نظر گرفته شده که البته امکان تغییر در آن به راحتی وجود دارد.
داده های گسل ها مربوط به مطالعات دکتر خالد حسامی از پژوهشگاه زلزله و نقشه های زمین شناسی هم نقشه های منتشر شده سازمان زمین شناسی است و مبنای آمار نقوس و مسکن هم آمار سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران است.

بیت اللهی تصریح کرد: برآورد شدت زلزله ها هم بر اساس روابط تجربی روی زلزله های ایران( ایمانی ) و برآورد خسارت بر اساس مدل کاهیدگی کمبل-بزرگ نیا ۲۰۰۳ و نیز بر اساس منحنی های شکنندگی جایکا می باشد. واضح است که در ذات این روابط تقریب نهفته و انتظار دقت محاسباتی بالا انتظار درستی نیست اما آنچه که مهم است دسترسی سریع و آسان و در لحظات وقوع زلزله به اطلاعات منطقه زلزله زده است.

وی با بیان این که این سامانه قابلیت دریافت اطلاعات از مردم و کارشناسان را دارد و گزارش زلزله ها هم به راحتی در اختیار کاربران قرار داده می شود، خاطرنشان کرد: امکانات زیادی در این سامانه وجود دارد که به تدریج اطلاع رسانی خواهد شد. از همکاران عزیز درخواست دارم با مراجعه به سایت، موارد و کاستی ها را به من اعلام کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها