جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

جایزه دکتر کاظمی به دو دانشمند بیوتکنولوژی ایران اعطا شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45331
چهارشنبه، ۱۳ شهریور، ۱۳۹۸ | 11:39

جایزه دکتر کاظمی به دو دانشمند بیوتکنولوژی ایران اعطا شد

دکتر محمد حسین صنعتی و دکتر مسعود سلیمانی به عنوان چهره های تاثیرگذار حوزه بیوتکنولوژی موفق به کسب جایزه دکتر کاظمی آشتیانی شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، جایزه دکتر کاظمی آشتیانی که به یادبود بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان و چهره ماندگار تحقیقات سلول های بنیادی ایران نامگذاری شده همزمان با همایش ملی بیوتکنولوژی که هر دو سال یکبار برگزار می شود اعطا می شود.

فعالیت ارزنده در زمینه توسعه زیست فناوری در کشور، حسن شهرت، روابط بین‏ الملل، توانمندی علمی و فعالیت ارزنده در زمینه تولید محصولات و خدمات زیست‏ فناوری از شاخص های انتخاب چهره تاثیر گذار بیوتکنولوژی است.

در افتتاحیه سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی که دهم شهریورماه در سالن همایش های رازی تهران برگزار شد، جایزه دکتر کاظمی آشتیانی به دکتر محمد حسین صنعتی، معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اعطا شد.

تدوین و تصویب سند ملی زیست فناوری سال‏ های ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۴ و بازنگری آن در سال‏های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، تلاش موثر در پایه گذاری شورای عالی زیست فناوری راه اندازی و مسئولیت مجله معتبر Iranian journal of biotechnology، مدیریت پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست فناوری در سال‏های ۷۷ الی ۸۴، چاپ ۱۷ جلد کتاب در زمینه ژنتیک و بیوتکنولوژی و بیش از ۱۷۰ مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی و ۵ ثبت اختراع داخلی و بین‏ المللی، تدوین و تالیف دانشنامه بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران، تلاش ارزنده در حوزه تولید هورمون رشد انسانی، فعالیت ‏های تحقیقاتی ارزنده در حوزه تولید هورمون رشد انسانی، MS و ژنتیک پزشکی، کمک به عضویت ایران در ICJIB و برقراری ارتباط موثر و گسترده با COMSTEC, WAS و …، مشارکت در تاسیس و فعالیت انجمن ام اس ایران از سال‏های ۱۳۷۷ تاکنون از جمله فعالیت‏ های شاخص دکتر صنعتی به عنوان چهره منتخب این دوره است.

در اختتامیه سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی هم که دوازدهم شهریورماه برگزار شد، دکتر مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس که از ۱۱ ماه پیش به بهانه واهی تلاش دانشجوی وی برای انتقال هورمون رشد به ایران در بازداشت آمریکا است به عنوان دیگر برنده جایزه دکتر کاظمی آشتیانی سال ۱۳۹۸ معرفی شد.

این جایزه قرار بود در افتتاحیه همایش که مصادف با زادروز دکتر سلیمانی است با حضور همسر و برادر استاد اعطا شود اما به دلیل وخامت حال مادر استاد که از حدود ۷ ماه پیش در اثر شوک ناشی از اطلاع از زندانی شدن فرزندش در کما به سر می برد امکان حضور خانواده دکتر سلیمانی در مراسم فراهم نشد. مادر دکتر سلیمانی متاسفانه روز دوشنبه در بیمارستانی در اصفهان درگذشت و به ناچار جایزه دکتر کاظمی آشتیانی در اختتامیه همایش با حضور جمعی از همکاران و دانشجویان استاد در دانشگاه تربیت مدرس اعطا شد. در این مراسم، دکتر مزدرانی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به نمایندگی از این استاد زندانی جایزه را دریافت کرد.

سلیمانی به پاس تلاش صادقانه علمی در درمان بیماران و پژوهش در حوزه هماتولوژی و تحقیق در حوزه خون و فرآورده ها و مشتقات خونی به عنوان چهره تاثیر گذار زیست فناوری و برنده جایزه زنده یاد کاظمی آشتیانی انتخاب شده است.

وی که از چهره های شاخص بین المللی در حوزه تحقیقات سلول های بنیادی، سلول درمانی و مهندسی بافت بوده و با تالیف ۱۲ جلد کتاب و بیش از هزار و ۲۰۰ مقاله – ۵۷۷ مقاله نمایه شده با میانگین استناد بالای ۱۲ – جزو یک درصد برتر دانشمندان جهان است، تربیت صدها دانشجو در حوزه سلول های بنیادی، ریاست انجمن خون شناسی ایران و کسب عنوان استاد برگزیده کشوری و دانشجوی برتر در دوران تحصیل را نیز در کارنامه تلاش ها و افتخارات علمی خود دارد.

سلیمانی متولد ۱۳۴۹ در اصفهان بوده و در سال ۱۳۸۳ تحصیلات دکتری اش را در دانشگاه تربیت مدرس به پایان برده است.

در قطعنامه پایانی سومین همایش بین المللی بیوتکنولوژی هم با محکومیت بازداشت این دانشمند برجسته سلول های بنیادی آمده است: «جامعه دانشمندان، متخصصان، دانشجویان و اعضای انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر انجمن های علمی مثل انجمن ژنتیک ایران و انجمن ایمنی زیستی، ضمن اعتراض به تحریم های ظالمانه ای که آثار زیانبار آن علاوه بر رفاه عمومی هموطنانمان، تاثیر مخربی بر تحقیقات و ارتباطات علمی گذاشته است، نگرانی عمیق خود را از بازداشت غیرمنصفانه و دور از شان دانشمند ارزشمند و چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی کشور در سال ۱۳۹۸، جناب آقای دکتر مسعود سلیمانی، محقق شاخص بین المللی در تحقیقات سلول های بنیادی، سلول درمانی و مهندسی بافت و از دانشمندان و نخبگان علمی یک درصد برتر جهان اعلام می نمایند.

شرکت کنندگان در همایش، ادامه بازداشت این محقق هم وطن که همواره در جهت کاهش دردهای هم وطنان و سایر مردم جهان تلاش کرده است، مصداق بارز دخالت امور سیاسی در امور علمی و بی احترامی سیاستمداران به دانشمندان دانسته و به طور جدی از مجامع بین المللی و حقوق بشری به خصوص سازمان ملل متحد خواستار پیگیری آزادی سریع این محقق ارزشمند و جبران لطمات روحی وارد شده به وی و خانواده محترمشان، جامعه علمی کشور و سایر دانشمندان جهان می باشیم.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اعضای جدید هیات مدیره انجمن ژنتیک ایران انتخاب شدند

مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی برگزار شد

دکتر سلیمانی، استاد ایرانی بازداشتی در آمریکا آزاد شد

یک سال از بازداشت دکتر سلیمانی در آمریکا گذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها