جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ایران در رتبه چهاردهم تولید مقاله سلول های بنیادی دنیا/ انجام ۸۶ مورد کارآزمایی بالینی در حوزه سلول درمانی و پزشکی بازساختی در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45326
چهارشنبه، ۱۳ شهریور، ۱۳۹۸ | 10:55

ایران در رتبه چهاردهم تولید مقاله سلول های بنیادی دنیا/ انجام ۸۶ مورد کارآزمایی بالینی در حوزه سلول درمانی و پزشکی بازساختی در ایران

دبیر ستاد توسعه سلول های بنیادی با اشاره به انتشار دو هزار و ۱۴۹ مقاله نمایه شده در اسکوپوس توسط محققان ایرانی در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد: ایران در تولید علم سلول های بنیادی از رتبه ۳۱ در چهار سال پیش به رتبه ۱۴ ارتقا یافته است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران دکتر امیرعلی حمیدیه که عصر سه شنبه در اختتامیه سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی در سالن همایش های رازی سخن می گفت خاطرنشان کرد: محققان ایرانی با پیشی گرفتن از رقبای منطقه ای از جمله ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در رتبه اول تولید علم سلول های بنیادی در منطقه قرار دارند.

وی گفت: در زمینه کاربرد تکنیک های ژن درمانی، سلول درمانی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی بالغ بر هزار و ۶۰ کلینیکال تریال (کارآزمایی بالینی) در دنیا در حال انجام است که ۹۳ مورد آنها در فاز سه هستند یعنی در آینده بسیار نزدیک تجاری سازی می شوند. ۶۱۸ مورد مطالعه بالینی دیگر در فاز دو و ۳۴۹ مورد دیگر در فاز یک قرار دارند.

حمیدیه تصریح کرد: تعداد کلینیکال تریال در حال انجام در ایران حدود ۸۶ مورد است.

وی با اشاره به تشکیل ۹۱۷ شرکت در حوزه سلول درمانی و ژن درمانی و پزشکی بازساختی در دنیا اظهار داشت: اگر ۱۰ درصد این شرکتها هم به مرحله عرضه محصول برسند بازار بسیار بزرگی در این حوزه شکل میگیرد.

دبیر ستاد توسعه سلولهای بنیادی با اذعان به این که در سالهای گذشته و در ابتدای ورود ایران به حوزه سلول درمانی و پرشکی بازساختی تندروی ها و کندروی هایی در کشوز صورت گرفته اظهار داشت: خوشبختانه ستاد در سالهای اخیر تعادل خوبی در این زمینه ایجاد کرده و تصورات و انتظاراتی که از میزان اثربخشی این شیوه های درمانی مثلا در درمان ضایعات نخاعی وجود داشته تا حد زیادی تعدیل شده است.

وی در پایان گسترش شمار مراکز پیوند سلولهای بنیادی خون ساز به ۱۸ مرکز در مناطق مختلف کشور، ایجاد پژوهشسراهای دانش آموزی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی در کرج، شیراز و کرمان، برپایی چهار دوره المپیاد دانش آموزی و فعالیت در زمینه شبکه سازی را از دیگر اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری سلول های بنیادی، سلول درمانی، ژن درمانی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی عنوان کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

ژن درمانی موفق یک کودک مبتلا به سرطان خون در کشور

کمیته تحقیقات دانشجویی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تشکیل شد

سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی برگزار می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها